”Det fanns inget sådant spel – så jag fick göra ett själv”

NYHETER

Risto Remes chattade om sitt nya hockey-managerspel

Han svarade bland annat på hur han fick idén till spelet, och hur det kommer att vidareutvecklas i framtiden.

Risto Remes säger: Hejsan alla! Tack för att ni kommer hit - välkomna med era frågor!

MK säger: Var ligger de största svårigheterna i dataspelsprogrammering?

Risto Remes säger: Det svåraste är att försöka att hitta en bra balans mellan olika faktorer, så att spelet känns så verklighetstroget som möjligt och är roligt att spela.

Tim säger: Hej Risto. Kul med ett hockey-managerspel! :) Kommer det att komma någon liknande för Elitserien och Allsvenskan längre fram?

Risto Remes säger: De två ligorna är redan med i spelet!

marko säger: Vilka favoritlag har du inom "riktig" hockey?

Risto Remes säger: Mitt favoritlag är New York Rangers.

karina säger: Varför blev det ett hockeyspel?

Risto Remes säger: Eftersom jag och mina vänner ville spela just ett sådant här spel, men det fanns inget på marknaden. Så jag fick göra ett eget!

jenden säger: Finns det många likheter mellan ditt hockeyspel om man jämför med manager fotboll?

Risto Remes säger: Det är mycket som är samma oavsett vilken sport som utövas. De största skillnaderna ligger i detaljerna.

Leksing säger: Först och främst vill jag säga att jag verkligen gillar det hör spelet, tro mig, det här spelet var riktigt efterlängtad. Min fråga är om vad du har för mål med det här spelet? Kommer ni lägga till en 2d motor i framtiden?

Risto Remes säger: Vi hoppas att göra nya spel varje år. En 2d motor finns med i planerna - men det blir troligtvis inte redan till nästa version.

MK säger: Hej! Vilka verktyg har du använt och hur lång tid har det tagit dig att skapa spelet. Är det en modifierad version av CM eller är det en ny programkod från grunden?

Risto Remes säger: Jag har faktiskt inte pluggat programmering, jag är självlärd. Spelet är skrivet i C++, och det har tagit två år att utveckla det. Det är baserad på koden från CM02/03.

neeoo säger: Tjenare! Hur svårt var det att researcha farmar- och juniorligorna, hur baserades egentligen deras värden?

Risto Remes säger: Det ÄR svårt! De små ligorna har inte lika många fans som de stora, så att hitta information är mycket svårare. Jag har haft hjälp av lokala fans, värdena baseras på deras åsikter.

Kalle säger: Nu fick ni ju inte licensen till AHL mm tror du ni får det i framtiden??

Risto Remes säger: Jag hoppas det! Vi jobbar på att få licens till alla ligor som vi inte fick den här gången.

Jens säger: Har spelat ett flertal hockeymanagerspel via nätet och välkomnar verkligen denna simulator! Kommer det att finnas möjlighet att edita och hur kommer nya spelare att genereras?

Risto Remes säger: Det kommer förhoppningsvis snart att finnas editing-möjligheter. Nya spelare genereras i spelet, så spelarna kan inte ta slut.

ronaldo säger: Kommer du att göra mer spel i framtiden?

Risto Remes säger: Jag hoppas det!

Ed säger: Ert "betaspel" EHM är ju legendariskt och spelas i massor av ligor i hela världen, hur känns det?

Risto Remes säger: Det känns jättebra! Det är otroligt att det blev så populärt, det är svårt att förstå att så många spelar det.

helen säger: när kan man köpa det i butiken?

Risto Remes säger: NHL EHM släpptes den 2 juli, så det borde finnas i alla affärer som säljer spel redan nu. Om du inte hittar det - fråga butiken!

gretzk säger: hur sköter ni det med taktik och liknande, vad skiljer erat spel från andra?

Risto Remes säger: Det finns inte så många mangagementspel för hockey. Man kan ha taktik på flera olika nivåer: laget, kedjan och spelaren.

neeoo säger: För oss riktigt inbitna Eastside-spelare tror jag inte mer grafik skulle spela någon roll, som ex. 2/3D-motor... Tror du det finns en chans att spelet skulle kunna lida av att man använde sig av mer grafik?

Risto Remes säger: Vi kommer inte att lägga till en 2D motor om det inte verkligen förbättrar spelet.

Kille18 säger: Hur känns det när folk väljer att ladda ner ditt spel istället för att köpa det?

Risto Remes säger: Det känns ju inte bra om någon spelar en piratkopia av spelet, men piratkopiering kommer att fortsätta vara ett problem på spelmarknaden.

Moderator säger: Nu är chattet slut för idag. Tack Risto och alla ni som ställt frågor!

Risto Remes säger: Tack så mycket, hoppas att alla som köper spelet kommer att ha roligt med det!