M vill ha betyg från tredje klass

avSofia Roström Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: COLOURBOX

Betyg från tredje klass och ökat antal prov i skolan.

Det föreslår Moderaterna i dag.

Barn till föräldrar utan högre utbildning drabbades hårdast när betygen avskaffades i de lägre klasserna, menar finansminister Anders Borg (M) och ordföranden i riksdagens utbildningsutskott Tomas Tobé (M).

Vill ha fler prov

Därför vill Moderaterna att betyg införs redan från årskurs tre under nästa mandatperiod, skriver de på debattplats i Dagens Nyheter i dag.

"Samtidigt vill vi utöka antalet nationella prov för att bidra till likvärdighet i såväl studieresultat som betygssättning. Med tidigare betyg följer också ett behov av att se över eller införa kunskapsmål genom hela skolgången", skriver Borg och Tobé.

I debattartikeln presenterar de fem punkter partiet vill prioritera.

Förutom betyg från lågstadiet handlar det också bland annat om Alliansregeringens reformer med förstelärare och lektorer, obligatorisk förskoleklass och mer undervisning i matematik, svenska och engelska samtidigt som de vill stärka lärarrollen.

Ris och ros

"Att skolan håller hög kvalitet är avgörande för att Sverige ska klara den internationella konkurrensen", skriver Borg och Tobé.

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) ger förslaget tummen upp, även om han saknar en kritisk analys av kommunaliseringen av skolan.

– Det är ett utmärkt förslag, som bör genomföras. De flesta av de här punkterna är i själva verket redan på gång, säger Jan Björklund till TT.

Men Miljöpartiets språkrör, tillika läraren, Gustav Fridolin, är kritisk:

– Alliansen skär i skolan. Sedan bråkar man om hur tidigt man ska börja mäta effekterna av större klasser och färre specialpedagoger. Vore det inte bättre om vi satsade på att ge varje barn tid med sin lärare och det stöd man behöver?

Lärarförbundet slår larm

Samtidigt presenterar Lärarförbundet i dag en ny undersökning som visar att lärares tid för planering och efterarbete aldrig varit så kort som i dag – bara 15 minuter per lektion.

90 procent av de 2 800 tillfrågade lärarna säger att de inte hinner planera lektioner alls, eller att de har svårt att hinna med.

– 15 minuter är på tok för litet för att planera och tillgodose alla elever i en klass på säg 25 elever. Ingen yrkeskår ska behöva ha så höga krav och så dålig uppbackning, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén, i ett pressmeddelande.

Lärarförbundet kräver nu bland annat att den administrativa arbetsbördan minskas och att inga nya nationella prov införs.

Publicerad: