Psykologen: Så hanterar du matchångesten

NYHETER

Har du svårt att hålla alla känslor i styr inför Sveriges första utslagsmatch i ett VM-slutspel på 12 år?

Se hit.

Vi tog ett snack med en psykolog för att hjälpa dig hantera dagens känslor av nervositet och ångest – och förhoppningsvis eufori.

Jenny Koertge är både legitimerad psykolog och läkare och har lång erfarenhet av behandling med KBT – kognitiv beteendeterapi.

Vad har du för tips till svenska fans som har svårt att hantera sina känslor en dag som denna?

– Det är viktigt att validera sina känslor och inse att man inte kan styra över dem. Men känslor leder till tankar som leder till beteenden, och det kan vara värt att reflektera hur man vill bete sig och hur det påverkar andra runtomkring.

– Man kan försöka omvärdera nervositeten till något positivt och tänka att det är spännande och kul. Det är känslor av samma valör och man kan försöka vara tacksam för upplevelsen i stället för att oroa sig. Fokusera på det roliga och om du har barn är det viktigt att du funderar på hur du är en bra förebild.

1 av 2 | Foto: Privat
Jenny Koertge, legitimerad psykolog och läkare med lång erfarenhet av behandling med KBT.

Ut och kuta innan avspark

Ett annat tips för att minska nervositeten innan avspark är enligt Jenny Koertge att man ser till att röra på sig.

– Ta en löprunda innan matchen. Då får du skingra tankarna och skapar massa endorfiner som får dig att må bättre. Man kan också fundera på alkoholfria alternativ, alkohol förstärker även negativa känslor.

Det har varit mycket snack inför matchen om en eventuell straffläggning. Hur hanterar man nervositeten om det skulle gå så långt?

– Man kan alltid ta en paus och gå och andas om det blir för jobbigt, men mitt tips är att försöka stå ut med känslan och vända det till något positivt – att det är en kul upplevelse.

Hur hanterar man bäst euforin om Sverige vinner?

– Det finns alltid en risk att man gör tokiga saker även i euforiskt tillstånd. Tänk på att försöka vara en bra vinnare och förebild, speciellt om du har barn i närheten.

– Efter en krävande händelse som gör en glad kan det också bli att man tömmer reserven på dopamin, som är kroppens belöningssystem. Det kan hända även efter till exempel en jobbig tenta, men man ska veta att det fylls på snabbt igen.

Och om Sverige förlorar? Hur ser man ljuset?

– Var tacksam för upplevelsen som helhet och igen: försök se det positiva. Sverige har gjort det väldigt bra, och Tyskland är säkert ännu snopnare. Se framåt mot nya möjligheter.

Slutligen, hur tror du det går i matchen?

– Det är klart man måste tippa att vi har vind i seglen! Det kan ske för Sverige om alla kramar ur det sista man har. Det blir ganska jämnt, men Sverige vinner med 2–1.

Dagens tre rubriker 00:29
ARTIKELN HANDLAR OM

Psykologi

Stress