Svensk satsning på turism – utomlands

Foto: Nattpulsen och den unika skärgården ska locka turisterna till Stockholm.
NYHETER

Sveriges tre största städer slår sig ihop och hårdsatsar på turism.

Med lite romantik ska spanjorer lockas till svensk storstadshopping.

I tre år nu har turismen gått spikrakt uppåt i Stockholm.

– Vår huvudstad är en fantastisk produkt i sig, men tillsammans med de andra storstäderna kan vi synas bättre nu när konkurrensen är så hård, säger Martin Rosborg, vd för Stockholm Visitors Board.

Satsar på resvana par

– Vi vill synas så mycket att turisterna får intrycket ”Oj, vad mycket Sverige” och åker hit.

Först ut är en stor julkampanj som riktar sig mot Berlin och Barcelona, och som kommer att synas både på internet och i tidningar.

– Vi satsar på resvana par utan barn, resenärer som har lite mer pengar. Kampanjen har ett romantiskt tema för att locka just de här målgrupperna, säger Martin Rosborg.

– De resor som ökar mest är storstadsresor, så därför är det väldigt bra att satsa nu.

Omsätter 21 miljarder

Turismen i Stockholm omsatte cirka 21 miljarder i fjol. En ökning på två miljarder

från föregående år.

– Vi hoppas ju på att satsningen genererar betydande summor, men det är omöjligt att säga hur mycket, säger Martin Rosborg.

Satsningen:

(.se)