”Han kan inte återvända – vi är överens”

NYHETER

Trond Sefastsson får sparken – och en miljonlön

TV 4 sparkar Trond Sefastsson.

Och ger honom uppåt 1,4 miljoner kronor i avgångsvederlag.

Så slutar historien.

Men den börjar med 135 000 kronor i en vit plastkasse, den 17 december 2006.

Café Sturekatten på Östermalm i Stockholm:

En man svänger upp med sin Audi. Någon väntar på honom. När mannen på gatan hoppar in i bilen kan man skymta en vit plastkasse i hans hand.

Mannen med kassen heter Driton Rexhepi och har i flera omgångar betalat hundratusentals kronor till mannen i Audin. Rexhepi är son till en dömd narkotikabrottsling och vill ha hjälp att rentvå sin pappa.

Mannen i bilen heter Trond Sefastsson och är reporter på TV4:s ”Kalla fakta”. Han är en av Sveriges mest meriterade journalister och har bland annat fått Stora journalistpriset. Han är också en respekterad och flitig föreläsare för journaliststudenter och yrkesverksamma journalister.

Spelade in samtalet

Nu sitter han här, i en bil utanför ett kafé, med 135 000 kronor i en vit plastkasse.

Det är så han får betalt.

– Ja, då har du gjort din del, säger han till Driton Rexhepi.

Hela samtalet där i bilen spelas in. Rexhepi har blivit misstänksam och i hans ficka ligger en påslagen intervjubandspelare.

– Jag ville ha inspelningen som ett slags kvitto på att jag verkligen betalat. Jag fick ju inga kvitton direkt, säger Rexhepi.

I det läget hade Driton Rexhepi betalat totalt 406 000 kronor till TV4-reportern. Några veckor tidigare hade Driton Rexhepis syster skött en av betalningarna. Den skedde i Sefastssons portuppgång.

– Jag kände mig som en kriminell som köpte droger. Allt var så skumt. Jag kände mig så skyldig i mitt beteende att jag mådde illa, säger systern.

Familjen blev rädd

Betalningarna skulle gå till ett reportage i ”Kalla fakta”. Men det blev aldrig något.

När Driton Rexhepi, enligt sin egen version, gjorde påtryckningar för att få ut något för pengarna blev situationen allvarlig. I ett inspelat samtal ger Sefastsson klartecken till en morddömd torped att slå till mot familjen för att tysta dem.

– Ja, men då kör vi på det då, säger Sefastsson till torpedens fru i ett riggat telefonsamtal med syfte att ta reda på hur långt Sefastsson var beredd att gå.

Rexhepi berättar att han och familjen blev allt mer rädda.

– När det var som värst kände jag bara: Har jag betalat 400 000 kronor för att han ska ta livet av mig?

Ytterligare några månader senare, i september 2007, avslöjade Aftonbladet hela historien. När vi kontaktade TV4 för att få kommentarer till uppgifterna stängdes Trond Sefastsson av från sin tjänst på ”Kalla fakta”.

Och i går stod det klart att han inte är välkommen tillbaka.

– Vad gäller Trond finns inga förutsättningar för honom att komma tillbaka, och därför kommer han inte att återvända till TV4. Och det är vi överens om, säger Jan Scherman, TV4:s vd.

Initierade källor uppger för Aftonbladet att Scherman och Sefastsson haft flera samtal om hans kontrakt den senaste tiden.

Får avgångsvederlag

Han kommer nu att få ett avgångsvederlag. Innehållet känner bara Scherman och Sefastsson till, men enligt en TV4-källa hade Sefastsson kontrakt på TV4 fram till den 30 juni 2009, med en månadslön på 75 000 kronor.

Han ska maximalt få den summa han går miste om under kontraktsperioden, det vill säga 1,4 miljoner kronor.

Där slutar historien om en av Sveriges tyngsta journalister.

– Hans förtroendekapital är förbrukat, säger TV4:s talesperson Cecilia Giertta.

En annan historia börjar snart i tingsrätten. Den kan sluta med upp till sex års fängelse för två fall av grovt mutbrott.