O-ring i kläm orsakade haveri

NYHETER

Gummipackning satt i kläm – hindrade att landningsstället fälldes ut

Foto: KATASTROFEN. Dagen efter haveriet på Kastrup meddelade SAS koncernledning att man beslutat ställa den olycksdrabbade flygplanstypen Dash 8–Q400 för gott. Beslutet väntas kosta SAS hundratals miljoner.

Kraschen på Kastrup orsakades av en gummipacking som hamnat i kläm.

Det konstaterade danska haverikommissionen på tisdagskvällen.

Avslöjandet orsakar nya frågetecken eftersom packningen inte hörde hemma i landningsstället alls.

Foto: O-RING I KLÄM. Haveriutredarna hittade en gummipackning, en O-ring, hårt fastkilat i landningsstället. En passagerare tog bilden ombord medan planet cirklade för att försöka få ut stället. Längre än så här gick det inte.

Det var efter mer än två timmars kamp i luften för att försöka få ut landningsstället som piloten till slut valde att gå ner ändå.

På bilder tagna ombord av passagerare under färden syns tydligt vad som varit probleme: hjulen gick inte att få ut.

På tisdagskvällen offentliggjorde Haverikommissionen i Danmark varför.

Oväntat föremål

Man hade då hittat ett oväntat föremål hårt fastkilat inne i det som blev kvar av höger landningsställ.

En O-ring, en vanlig gummipackning.

Varfrån den kommer och hur den hamnade i landningsstället är däremot inte känt.

Klart är bara att den inte borde varit där alls.

”O-ringen kom inte från aktuatorn och dess ursprung är just nu okänt” skriver Haverikommissionen på tisdagskvällen.

Experterna pekar också på att felet enbart är knutet till just denna flygning och inte har något att göra med det som orsakat tidigare haverier.

Även sedan SAS ställt sina 27 Dashplan på marken finns 140 plan av samma typ i trafik på andra håll i världen, varav ett stort antal i Europa. EASA vill inte utesluta att ett europeiskt flygförbudet för planet kan bli aktuellt.