EU:s flygsäkerhetsbyrå granskar senaste SAS-haveriet

NYHETER

Andra flygbolag intresserade av leasingkontrakten med Dash-planen

KÖPENHAMN. SAS har fått förfrågningar från andra flygbolag om att ta över bolagets leasingkontrakt på de olycksdrabbade Dashplanen.

Men först måste EU:s flygsäkerhetsbyrå, EASA ta ställning till planens flygsäkerhet.

Det Dashplan som nödlandade på Kastrup i lördags hade inte samma fel som orsakade de tidigare haverierna, visar den danska haverikommissionen preliminära rapport.

Vid landningen vek sig höger landningsställ på ett Dash-8/Q400-plan liksom vid haverierna den 9 och 12 september. Men enligt den danska haverikommissionen var det inte samma fel som orsakade haverierna med flygplanstypen i Ålborg och Vilnius i september.

Orsaken till att planet kantrade åt höger på Kastrup i lördags är ännu inte helt klarlagd men det är fastslaget att landningsstället blockerats och därför inte kunde fällas ut helt. Samtidigt är samma tekniska delar inblandade i de tre haverierna.

EASA

SAS beslöt i söndags att sluta flyga med sina 27 Dashplan. Men det finns 140 plan av samma typ i trafik på andra håll i världen, varav ett stort antal i Europa.

SAS har redan fått förfrågningar från andra flygbolag, som är intresserade av att överta leasingkontrakten som bolaget har för de 27 Dashplanen.

Men många frågor återstår att reda ut med den kanadensiska flygplanstillverkaren Bombardier innan det kan bli aktuellt med någon överlåtelse av leasingkontrakten.

Inställda avgångar

På onsdag ska EASA ha ett telefonmöte med flygsäkerhetsexperter och i nästa vecka kommer EASA att träffa Bombardiers ledning och den kanadensiska luftfartsmyndigheten för att diskutera Dashplanens flygsäkerhet.

SAS tvingades ställa in 51 flygningar på tisdagen, varav 14 i Sverige.

– Vi har hyrt in plan från andra flygbolag och lyckats få loss kapacitet från SAS Norge för att kunna lösa problemen i Sverige och Danmark, säger SAS informationschef Bertil Ternert.

– Ombokningar och omdisponeringar av flygtrafiken är också viktiga inslag i vårt arbete. Vi har numera en viss rutin på det här.

TT