SAS passagerare får visa fingret

NYHETER

Måste lämna fingeravtryck på inrikesflyget i höst

SAS blir det första flygbolaget i Sverige att kräva fingeravtryck av inrikespassagerare.

I våras skärptes reglerna för identitetskontroll på inrikesflygningar, som ett resultat av ett EU-beslut. Liksom vid utrikesresor ska passagerarnas identitet kontrolleras både vid bagageinlämning och vid ombordstigning.

– Det är vårt krav, så att man vet att den som checkar in bagage är samma person som går ombord, säger Lena Enstedt, inspektör på Luftfartsstyrelsen avdelning Security.

I dag sker kontrollen manuellt och passageraren måste visa legitimation.

Automatisk kontroll

SAS blir det första svenska flygbolaget att införa en biometriskt säkerhetslösning, det vill säga avläsning av en människas unika kännetecken. I detta fall fingeravtryck.

Passageraren lämnar sitt fingeravtryck vid bagageinlämningen och sedan vid ombordstigning.

– Att kontrollera identiteten tar tid från passageraren och resurser från oss. Därför inför vi den här möjligheten till automatisk kontroll. Att checka in på internet, komma ut på flygplatsen och sedan gå direkt, det blir lika enkelt som en busstransport, säger Peter Söderlund, produktutvecklingschef på SAS.

I mitten av september införs det nya systemet vid Luleå flygplats. De följande veckorna ska det sedan finjusteras. Därefter tas det i bruk på övriga inrikesflygplatser som trafikeras av SAS. Ordningen bestäms i augusti, men flygplatser med stora passagerarflöden är prioriterade. Innan årsskiftet ska det vara klart.

Krävs lagändring

Systemet byggs också ut i övriga Skandinavien, där SAS årligen flyger 10 miljoner kunder. I Norge krävs dock en lagändring, eftersom biometrisk identitetskontroll inte är tillåten. Enligt Peter Söderlund förväntas en sådan lagändring nästa vår.

Att registrera fingeravtryck är kontroversiellt ur ett integritetsperspektiv. Datainspektionen i Sverige har ställt som krav att det ska vara frivilligt för passagerarna. Den som vill ska i stället kunna identifiera sig med vanlig legitimation. Fingeravtrycken får inte heller lagras efter att resan är avslutad.

Varken Malmö Aviation eller Fly Nordic har i dagsläget några planer på att införa biometriska identitetskontroller.

– Vi tittar gärna på hur det går och om allt fungerar är det inte omöjligt att vi blir nummer två i det, säger Bengt Roswall på Malmö Aviation.

Biometrisk identifikation

Biometrisk identifikation är en teknik för att identifiera individer genom deras fysiska särdrag. Exempelvis används fingertoppar, ögats iris, ansiktet eller rösten.

Carl-Gustav Ström/TT Peter Fröberg Idling/TT