MP-politiker får SJ-chip inskjutet i handen

NYHETER

VISBY. På Almedalsveckan är det inte bara politik som står i fokus.

Under tisdagen testade SJ:s styrelseordförande Jan Sunding och MP-politikern Karin Svensson Smith att chippa sig i handen.

En tjänst som SJ har börjat erbjuda tågresenärerna.

– Ett chip gör ju inte att tågen blir punktligare men att våga testa ny teknik är en bra bit på vägen, säger Jan Sunding.

Den som trodde att Almedalsveckan bara handlar om politik har fel.

Två som tagit fasta på detta är SJ:s styrelseordförande Jan Sunding och Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, som på tisdagen testade att skjuta in ett chip i handen för att underlätta sitt tågresande.

– Vi vill göra det så så enkelt som möjligt för folk att åka kollektivt. Ett chip är ett litet steg men det är i rätt riktning. Bekvämlighet anges oftast som faktor för att vi inte får till den omställning till kollektivtrafik som vi behöver och därför vill jag testa detta, säger Karin Svensson Smith.

”Är helt frivilligt”

Runt 60 SJ-kunder har redan provat den nya tekniken som innebär att tågkontrollanterna läser av biljetten via chippet i stället för en fysisk biljett.

– Det är frivilligt att chippa sig och vi erbjuder detta för att det finns en efterfrågan bland våra kunder, säger Lina Edström på SJ.

Till utseendet påminner chippet om ett stort riskorn och förs in under huden med hjälp av ett speciellt verktyg som designats av företaget Biohax.

– Det är som en piercing i den digitala åldern. Det känns mer än ett myggbett men mindre än ett getingstick, säger vd:n Johan Österlund.

”Känns mindre än ett myggbett”

Men finns det inga hälsorisker med detta?

– Chippet är gjort av bioglas och kroppen reagerar inte alls på det. Det är ungefär samma effekt som en titanprotes.

Efter att ha genomgått proceduren höll även dagens ”chippare” med om att ingreppet inte var alltför smärtsamt.

– Det kändes faktiskt mindre än ett myggbett, säger Karin Svensson Smith som får medhåll av Jan Sunding.

”Viktigt att ligga i framkant”

Men ett chip löser väl inte problemen med stora tågförseningar?

– Nej, det gör inte att tågen blir punktligare men det går ju inte att ligga först med chippning och sedan slarva med punktligheten. Chippet gör att SJ också måste arbeta med de frågor som resenärerna tycker är viktiga, säger Jan Sunding.

– SJ har ett ansvar och Trafikverket har ansvaret att bygga ut järnvägen. Vi behöver en ny generation järnvägar och det handlar om åtgärder både på chip– och stambanenivå och allt däremellan, säger Karin Svensson Smith.

ARTIKELN HANDLAR OM