Missade drömresan till Nordkap: ”Blev förkrossade”

NYHETER

Krävs det pass för att resa till Norge eller inte?

För Lasse och Anita Claesson blev de otydliga reglerna en katastrof.

De fick inte följa med på sin drömresa för att fira 80-årsdagen.

– Vi blev förkrossade, säger Anita Claesson.

1 av 3 | Foto: Andreas Hillergren

Redan i oktober förra året började paret planera en resa för att fira Lasse Claessons 80-årsdag.

De vände sig till resebyrån Big Travel i Lund för att få personlig hjälp.

Tillsammans med säljaren bestämde de sig för en 11 dagar lång drömkryssning från Köpenhamn till Nordkap i Norge och tillbaka.

Resan kostade 46 900 kronor.

– Lasse var så nöjd. Han gick till resebyrån flera gånger för att ordna med detaljerna och kunde komma hem och säga ”Nu har de ordnat så att vi får handikapphytt” eller ”Vi får äta vid den tidiga sittningen”, säger Anita Claesson som är MS-sjuk och rullstolsburen.

Inte vid något av besöken, inte ens det sista då Anita var med och slutbetalningen gjordes, berättade säljaren att ett giltigt pass var ett villkor för att få gå ombord på båten trots att de bara skulle åka mellan Danmark och Norge

– Vi har rest flera gånger till Norge med både båt och bil och vet att det inte behövs något pass.

”Skulle gå bra med körkort”

Dagen för avresan var de ute i god tid och på plats i terminalen i Köpenhamn redan klockan 10 fastän Serenade of the Seas inte skulle avgå förrän klockan 17.

Anita Claesson hade packat för resan under hela veckan och av gammal vana också tagit med passen. Först vid incheckningen upptäckte de att Lasse Claessons pass hade gått ut och att de inte skulle få följa med.

– Kvinnan vid incheckningen sa att det nog skulle gå bra med körkort och gick för att höra med någon ur besättningen. Det kom ut en man och sa att  det inte var möjligt och att vi skulle gå därifrån.

Desperata satte sig paret i en taxi och tog sig hem till Lund för att hämta körkortet i hopp om att det ändå skulle lösa sig. Men via telefon fick de beskedet att det var hopplöst läge.

Kryssningsfartyget avseglade utan paret Claesson.

– Vi var förkrossade. Vi var så ledsna att vi bara gick och la oss, säger Anita Claesson.

Kontakta ambassaden

Vän av ordning kan invända att det självklart är vars och ens skyldighet att ta reda på vad som gäller för sin resa. Det gör också Johan Rejhagen som är marknadschef för Big Travel, som sålde resan.

I ett mejl till Aftonbladet skriver han: ”Jag har nu satt mig in i ärendet och tyvärr så är det väldigt tydligt resenärerna som gjort fel. Jag bifogar de särskilda resevillkor som vår medarbetare gav till paret i samband med bokningen av kryssningen.”

Det står mycket riktigt längst bak i broschyren att alla passagerare måste ha ett giltigt pass.

Men på Royal Caribbean Cruise Lines svenska hemsida står det så här:

”Det är alltid du som kund som ansvarar för att du har nödvändiga handlingar med dig på resan. (…) Är du osäker på vad som gäller, kontakta alltid berörd ambassad eller konsulat för aktuell information. (…) Vi rekommenderar att man reser med pass även inom Schengen då det nationella ID-kortet inte alltid accepteras för styrkande av identitet och nationalitet på resmålet.”

Enligt Sveriges ambassad i Oslo ska nordiska medborgare kunna identifiera sig på ett tillförlitligt sätt och räknar upp pass, internationellt id och körkort som godkända handlingar.

”Beklagar”

Man hade kunnat tänka sig att pass var en säkerhetsfråga för rederiet men amerikaner som kryssar i en loop (samma hamn vid avresa och ankomst, precis som paret Claessons resa) i Karibien behöver inte ha pass utan kan identifiera sig med annan legitimation.

Det ursprungligen norska rederiet Royal Caribbean Cruise Line meddelar via sin kundtjänst att man inte pratar med journalister i sådana här frågor men kan lämna en kommentar via mejl.

” Vi beklagar att de inte fick genomfört sin kryssning, som dock beror på att Lasse Claesson inte hade giltigt pass vid incheckning.”, skriver Ellen Stebekk som är nordisk marknads- och PR-chef.

Hon svarar inte på frågan om de motsägelsefulla reglerna på hemsidan.

Ellen Stebekk skriver också att rederiet kommer att ta kontakt med Lasse och Anita Claesson för eventuell kompensation.

Aftonbladet har sökt Johan Rejhagen för fler frågor.