H&M:s vd efter rasismavslöjandet: Visst kan man få kritik

Helena Helmersson bryter tystnaden i DN

Av: Lindah C Mohlin, Mattias Sandberg, Robert Aschberg

Publicerad:
Uppdaterad:

Miljardföretaget H&M har vägrat ställa upp på en intervju med 200 sekunder - och svara på frågor om rasismavslöjandet.

Men efter sju veckor bryter vd:n Helena Helmersson tystnaden i en intervju med DN.

– Visst kan man få kritik från vissa håll, och det ska man ju lyssna på, men det handlar också om att inte tappa siktet på vart vi ska och vilka vi vill vara, säger hon till tidningen.

200 sekunders granskning av H&M – där anställda och en dold kamera avslöjade rasism – har väckt starka reaktioner.

Hittills har över 60 personer, både kunder och anställda, vittnat om diskriminering.

H&M och deras vd Helena Helmersson har under sju veckor vägrat ställa upp på en intervju – och trots flera förfrågningar ville företaget inte titta på programmet före publicering.

Men nu har Helmersson valt att bryta tystnaden.

– Det är klart att det som företag inte går att garantera att ett samhällsproblem ska lösas, men däremot måste vi ta vårt ansvar och göra allt som står i vår makt för att driva på en positiv förändring, säger hon till DN.

Enligt Helmersson har H&M ett ansvar i frågan:

– Jag tycker att vi har tagit stora kliv i den här frågan bara det här senaste året, men vi måste vara ödmjuka. Kommer det någon som helst signal om att kunder eller anställda inte känner sig lyssnade på eller välkomna – då har vi ett ansvar att ta det på fullt allvar och se vad mer vi kan göra, säger hon i intervjun.

H&M:s vd Helena Helmersson vägrar intervju.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
H&M:s vd Helena Helmersson vägrar intervju.

För henne är lösningen att föra en aktiv dialog med anställda och visa vad bolaget står för - och de senaste åren har ”tusentals” av de 179 000 som jobbar i bolaget fått gå en utbildning om rasism och diskriminering.

Samtidigt säger Helmersson att klädjätten inte är ”klara där än” när det gäller representation.

DN:s fråga om hur hon ser på kritiken att det bara handlar om en varumärkesstrategi för att det finns pengar att tjäna på att ha en sådan profil svarar Helmersson:

– Jag är ju i bolaget, så jag är övertygad om att det inte är så. Det här ligger ju så nära våra kunder och våra anställda. Jag menar, ska vi lyckas så måste vi såklart tala till alla våra kunder och göra så att alla känner sig inkluderade.

Efter 200 sekunders avslöjande har regeringen genom jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP) haft ett möte med H&M.

– På mötet var jag tydlig med att alla butiksägare i Sverige har ansvar för att butikspersonalen inte diskriminerar kunderna. Jag berättade vidare på vilket sätt regeringen arbetar mot rasism och diskriminering. Jag förväntar mig att varje företag som får indikationer på att det förekommer diskriminering och rasism inom företaget går till botten med det, sa Lindhagen efter mötet.

200 sekunder är Aftonbladets och Viafrees tv-program för snabba granskningar – som passar utmärkt att titta på i din mobiltelefon.

Robert Aschberg, Lindah C Mohlin och Mattias Sandberg synar maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.

SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER

Missa inte förra avsnittet av 200 sekunder!

Publicerad:

LÄS VIDARE