Stora drogproblem i reklambranschen

NYHETER

Femton procent av alla reklamare tar droger regelbundet

En undersökningen som Resumé låtit göra visar på allvarliga drogproblem inom den svenska reklambranschen.

Och nu öppnar Reklamförbundets ordförande Hans Sydow för drogtester på arbetsplatserna.

Hela 17,9 procent av landets reklamarbetare uppger i undersökningen att de erbjudits knark i sin yrkesroll, det vill säga att de har kunnat knarka på jobbet. Samtidigt säger 14,7 procent att de har drogproblem och ännu fler – 21, 7 procent – uppger att de dricker för mycket, skriver Resumé.se.

Stort mörkertal

– Det är en hög siffra och har man dessutom den självinsikten att man erkänner att man dricker mycket så finns det också ett stort mörkertal, säger Robert Damberg, ordförande i Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, till tidningen.

Hans Sydow, ordförande i Reklamförbundet, säger till Resumé att siffrorna är skrämmande höga.

Välbetalda unga människor

– Jag tror att det beror på att det finns många välbetalda unga människor som lever i en mijö där det sociala livet i krogsvängen är en naturlig del. Där blir dessvärre droger vanligt, säger han.

– Som arbetsgivare måste man göra det yttersta för att stötta de här personerna. Men de måste också vilja bli stöttade, säger Hans Sydow.

Robert Triches