Vd på aftonbladet.se - årets bästa chef

NYHETER

Mats Eriksson vann utmärkelsen "Årets Marknads- ledare"

Mats Eriksson, vd för Aftonbladet Nya Medier, har fått det mycket prestigefyllda priset Årets Marknadsledare 2005.

Han får priset för att hans arbete "visar en medvetenhet, en uthållig lönsamhet och en genialitet".

Priset delas ut av Marknadsföreningen, som är precis vad namnet antyder, ett nätverk för marknadsmänniskor i ledande ställning.

Vinnarna får priset för ”framgångsrikt arbete sedan ett antal år, med spännande förnyelse och lönsam utveckling”.

Tidigare pristagare har bland andra varit Stefan Persson, H&M, Amelia Adamo, Bonniers, Hasse Olsson, Dagens Industri. Förra året fick Meg Tiveus, Svenska spel, priset.

Grattis, Mats! Hur känns det idag?

- Jättekul. Det är strålande roligt att både jag och företaget fått en så stor utmärkelse som det här priset innebär. Det är ett erkännande att vi gjort rätt saker.

Varför fick just du priset?

- För att jag, på marknadssidan, är den ytterst ansvarige. Där har jag lett utvecklingen av aftonbladet.se med alla sidotjänster och betaltjänster.

Vad är din styrka som marknadsförare?

- Jag tror jag har en bra näsa för affärer och ett ganska gediget kunnande av försäljning som jag byggt på med erfarenheter från marknadsföring.

Man bör väl vara en trevlig prick för att bli framgångsrik i ditt jobb?

-Det tror jag är nödvändigt. Samtidigt måste man ha en klar blick för vad man vill uppnå. Man måste ha en förmåga att se strategiskt på framtiden.

- Samtidigt ska man veta att i det här jobbet, med internet, har man ofta att göra med väldigt ”entreprenöra” människor. Man måste vara lyhörd för att det ofta handlar om deras livsverk när man förhandlar om till exempel ett nära samarbete.

Du kom från många års jobb på papperstidningen till nätet. Vilka nya utmaningar innebar för dig?

- Från att ha tyckt att jag var väldigt kunnig kom jag till en snabbt föränderlig värld som jag knappt visste nånting om. Det var den stora utmaningen. Den blixtsnabba utvecklingen var och är den stora utmaningen.

Hur har du utvecklats sen du kom till aftonbladet.se?

- Jag tror inte jag förändrats särskilt mycket. Möjligen är det så att det snabba mediet jag jobbar med har gjort mig mer vaksam för vad som sker i omvärlden.

- Och jag har stor förtröstan på mina skickliga medarbetare. De har så bra koll på det operativa arbetet så jag kan ägna mig att kolla omvärlden.

Vilken är din största yrkesmässiga seger?

- Det är nog tre saker. För det första att vi, tillsammans med AB Hierta, följde den handlingsplan vi gjorde upp när it-bubblan sprack.

- För det andra, de förvärv vi gjort och att vi skapat det lilla extra som vi kan ta betalt för, alltså Plustjänsterna. Och för det tredje att mediehuset börjar ta form med de senaste satsningarna på rörliga bilder.

Hur ska du fira priset?

- Jag äger en häst tillsammans med några vänner och ikväll skulle vi för första gången se den springa ett lopp. Men hästen har fått växtvärk så det är inställt.

- Nu blir det säkert champagne med familjen och det är förstås bra. Fast det där med hästen var en besvikelse?

Mats, ge nu tre korta råd till den som vill vinna nästa år.

-Då måste jag nog välja Marknadsföreningens formulering: medvetenhet, förmåga att skapa en uthållig lönsamhet och att ha genialitet.

Juryns motivering till priset som Årets Marknadsledare 2005

"Aftonbladet.se är en av Sveriges genuina success-stories på Internet. Aftonbladets affärsidé sedan 175 år har varit att ta betalt för journalistiskt arbete. 1994 startade aftonbladet.se genom att erbjuda samma tjänst helt gratis.

Utmaningarna har bestått i:

- att få läsare i form av trafik på siten så man kan sälja annonsplats

- att skriva för internetmediet och samtidigt inte kannibalisera på pappersprodukten

- att utveckla konceptet från fri information till betalda Plus-tjänster

- att utveckla konceptet genom att tillföra inkomstbringande sidotjänster av typen Blocket.se och Hitta.se

Detta tillsammans visar en medvetenhet, en uthållig lönsamhet och en genialitet väl värd priset - Årets Marknadsledare 2005."

Simone Söderhjelm