Helikopterägaren: Unik situation – då vill man hjälpa till

avAmanda Skagerström Lindau

NYHETER

GÄLLÖ. Tre byar evakuerades när två nya bränder tog fart utanför jämtländska Gällö.

Under dagen har flera helikoptrar deltagit i bekämpningsarbetet – hettan, röken och terrängen förhindrar släckning från marken.

– Det har hänt flera gånger att brandmännen har fått fly för att elden håller på att ta dem. Det är som på film. En dålig film, säger Stefan Larsson, som bistår med helikoptrar vid bränderna i Gällö.

Var man än befinner sig i Jämtland kretsar samtalen just nu kring samma ämnen: bränder, räddningstjänstens hjälteinsatser och skräcken att behöva evakuera sitt hem.

Under natten till onsdag blev det verklighet i Bräcke kommun där två nya skogsbränder blossade upp i området kring Gällö.

1 av 3 | Foto: FELIPE MORALES
Stefan Larsson bistår med helikoptrar vid bränderna i Gällö.

Ett Viktigt meddelande till allmänheten sändes ut strax innan klockan 01 och polisen fick akutevakuera byarna Hanåsen, Binnäset och Björnsjövallen.

– Ena branden börjar hota vägen genom byn. Boende mellan dessa två bränderna riskerar att stängas in, sa Niklas von Essen på räddningstjänsten då.

En av bränderna bröt ut vid Grötingeberget/Äxingmyrkullen, den andra nära Hanåsen.

Under torsdagsmorgonen såg förutsättningarna för släckningsarbetet goda ut. Det torra, heta vädret som skogsbränder trivs i var utbytt mot lägre temperaturer och högre luftfuktighet än tidigare dagar.

Räddningstjänsten hade under förmiddagen lyckats ringa in och kontrollera branden i Hanåsen, som ligger närmast bebyggelsen. Fokus ligger nu på att också få kontroll över den betydligt större branden i Grötingeberget/Äxmyrvallen.

Flera helikoptrar vattenbombar

Förutom ett sextiotal brandmän, frivilliga och personal ur hemvärnet hjälper också flera helikoptrar till med släckningsarbetet kring Gällö.
Björn Franzén är pilot för Storm heliworks och kör en av de sju helikoptrarna.

– Jag kom imorse vid halv fyra. Det var jag först och sen kom fler. Vi har verkligen kämpat på och bombat på och nu börjar det se sin ljusning. Men det är fortfarande väldigt mycket eftersläckningsarbete kvar en lång tid framöver, säger han.

Foto: Felipe Morales
Björn Franzén är pilot för Storm heliworks och kör en av de sju helikoptrarna.

Från helikoptern i luften ser man tjock, för ögat ogenomtränglig rök som breder ut sig över stora skogsområden. Bara en del trädtoppar når över den täta rökdimman, som nästan liknar ett vitt hav.

– Man är oftast på låg höjd och bekämpar. Det är ofta svårt att se med röken. Den lägger sig över backen ibland och det är som att man är i dimma. Det kan vara väldigt svårt att se vart insatsen behövs, men ibland vänder vinden så man ser och då har man lite olika taktiker.

Ständigt fokus på elden

Om det blossar upp någonstans eller om Björn Franzén ser att det blir kraftigare rökutveckling försöker han fokusera insatserna där.

– Det gäller att så snabbt som möjligt hämta vatten, upp igen, försöka pricka så bra som möjligt, så effektivt som möjligt. Det är som att vara Formel 1-förare och försöka hålla snabbast varvtider hela tiden. Kombinerat med att vara säker naturligtvis och ha vinden på rätt riktning och koll på alla andra maskiner i luften, säger Franzén.

Hans tankar ligger hela tiden på vad nästa steg som behöver göras är.

– Man är ganska koncentrerad på att räkna alla byttor man tömmer så man har fullt fokus hela tiden. Man har inte tid att tänka på annat än det man håller på med.

”Det är obehagligt unikt”

Bränder sprider sig fort i torrt skogsklimatet där träden står tätt.

– Det värsta man kan se från helikoptrarna det är när elden börjar hoppa mellan topparna, när det liksom kommer eldklot. När branden når trädtopparna och vinden tar den då går det så fort. Den hoppar över vägar och älvar och allting, säger Stefan Larsson, delägare av Storm heliworks.

– Det har hänt flera gånger att brandmännen har fått fly för att elden håller på att ta dem. Det är som på film. En dålig film. Det är obehagligt unikt.

Styrkorna på marken kan, beroende på vind och terräng, inte alltid bekämpa bränderna framifrån, det vill säga åt det hållet vinden blåser.

Det är hett, rökigt och lätt att bli omringad av lågor. Risken för att träd faller är också hög. Det är helt enkelt för farligt för att närma sig från marken.

Därför är vattenbombningarna från ovan viktig i kampen mot den vilda elden.

– Det är stor skillnad på mängden vatten vi kan ta och var vi kan ta oss. Om du tänker dig en brandbil kanske den får plats med 10 kubik vatten. Det får vi ut på 25-30 minuter med helikopter. Men framförallt kan vi gå på ställen som brandmännen inte kan vara på. Vi har ju inte det här problemet att det blir för varmt om fötterna och så för vi flyger ju igenom den här värmen och släpper vattnet, säger Stefan Larsson.

Så fungerar vattenbombning med brandflyg och helikopter 00:41

”Systemet är ganska slutkört”

Förutom hjälp med släckning av bränder är helikoptrarna också viktiga för att få en översikt över området det brinner i, och för att snabbt frakta både personal och verktyg till och från olika brandområden och ledningscentraler.

– Vi har en helikopter som egentligen bara flyger runt räddningsledare och brandmän och ledningar med material, säger Stefan Larsson.

Han är övertygad om att bränderna i Gällö kommer att kunna tämjas.

– Men det hänger också ihop med att hela systemet är ganska slutkört så nu måste man satsa resurser för att kunna bocka av grejer, för det kommer nya bränder hela tiden och det går inte att ha så många på gång samtidigt. Det finns inte material, det finns inte folk. Man måste avsluta.
Stefan Larsson har själv inte sovit en hel natt på flera dygn. I stället har han hjälpt till vid bränderna runtom i Jämtland.
Precis när han skulle försöka sova under torsdagsnatten, efter ett intensivt arbete omkring Sveg, väcktes han av ett nytt samtal gällande Gällö.

– Man slumrar till någon timme men man ligger hela tiden och tänker på det här och någon ringer alltid på hjälp. Det får man helt enkelt ta. Drivmedlet i det här är just det fruktansvärda obehagliga. Det är en helt unik situation och då vill vi hjälpa till.

ARTIKELN HANDLAR OM