Hokus Pokus – så lyckas du som trollkarl

NYHETER

– Janne Näsström avslöjar sina trix

Foto: Privat
Janne och Carina under ett framträdande.

Underhållningsbranschen är tuff.

Att kunna försörja sig som trollkarl kräver nästan en … just det.

– Jag har hittat en egen nisch, säger Janne Näsström, professionell trollkarl.

Det är få som kan försörja sig på trolleri. Arbetsmarknaden består av företagsjobb. Osäkra företagsjobb. Underhållning är sällan en prioriterad utgift när företagens budgetar stramas åt.

– Vi försöker att bygga en sund verksamhet utan bidragsberoende som inte är lika konjunkturkänslig som företagsmarknaden, säger Janne Näsström, privatpraktiserande trollkarl sedan 50-årsdagen.

Trollkarlsdrömmen började i barndomen. Efter millennieskiftet började förgängligheten göra sig påmind.

– Det gick upp för mig att min egen tid är utmätt. Så när jag fyllde 50 år 2008 så bestämde jag mig. Det handlar inte om ett jobb i normal bemärkelse utan att leva som jag drömt om.

Och det är på den här punkten som de flesta som aldrig varit företagare villar bort sig, enligt Janne.

– Att vara anställd är för majoriteten ett sätt att skaffa sig lön, ledigt och vänner för att på fritiden förverkliga sina drömmar.

Företagande handlar i Jannes värld om att förverkliga sina drömmar i steg ett och skapa sig en försörjning på det.

Hur får Janne verksamheten att gå runt? Här är hans egen lista:

1. Jag och min fru Carina gör nästan allt själva. Just nu är jag snickare, humpare (person som hjälper till med praktiska saker runt scenen), ljus- och ljudtekniker, reklamavdelning. Ska du få runt ett eget företag, så är det ett villkor att göra det mesta själv.

2. Vi skapar vårt eget evenemang och går rakt på slutkunden. Det enda mellanled vi har är stället som säljer biljetter på nätet.

3. Vi har minimerat personalbehovet under föreställningarna, dels genom att köra färre platser, fler gånger (120 platser per föreställning, 23 föreställningar), dels genom en långt gången automatisering av ljus och ljus. Det enda vi behöver hjälp med är biljettförsäljningen en timme före varje föreställning.

4. Vi jobbar i ett nätverk för att kunna erbjuda en hel upplevelse med resa och mat. Vi tar ingen risk, men bygger en större upplevelse än vad vi klarar på egen hand.

5. Vi har lagt oss i en marknadsposition där ingen annan vill vara. Alla strävar efter trestjärniga jätteevent som folk reser långväga till och ställer sin semester efter. Vi är ett komplement till de stora händelserna i vår del av landet och det är en annan förklaring till mängden av föreställningar.

Visionen då? Hur ser utvecklingen ut?

– Målet är att skapa en sommararena i vår lilla by. En gycklarfestival veckan efter midsommar med aktiviteter sex dagar i veckan till i mitten av augusti med vår föreställning som bas och därutöver inhyrda artister inom området skådenummer (cirkus minus djur).

Finansieringen? Vem står för kalaset? Banker brukar kunna ha en avvaktande inställning till konstnärlig verksamhet.

– Vi har finansierat allt själva och med intäkter från trolleriet. Ett banklån för en småföretagare kostar 8-10 procent med personlig borgen och vanligen även inteckning i fast egendom. Bidrag går inte att få för nya idéer. Jag har sökt investeringsstöd från EU:s landsbygdsutvecklingsprogram. Beslutande organ är länsstyrelsen. De blev bara förvirrade när jag pratade om trolleri och cirkustält.

Tipsa oss:

Här du en verksamhet du vill berätta om? Maila oss!

Jan Huss

ARTIKELN HANDLAR OM