Kontantfri t-bana – först om ett år

NYHETER

Efter år av väntan följer SL andra länders exempel

I Hongkong införde man kontantlöst i t-banan redan 1997.

Men i Stockholm får man vänta till 2008. Trots att tekniken finns.

Foto: Chiles huvudstad Santiago är en av de städer som satsar på smarta kort.

Facket har länge kritiserat kontanthanteringen i t-banan. Ett föråldrat system som är en otrygg miljö för spärrvakterna.

Flera storstäder i världen har så kallade ”smart card” när man åker tunnelbana. Hong Kong införde ett kontantfritt system 1997. Snart tio år senare har SL ännu inte fått fram något liknande.

– Det har att göra med pengar. Har man ett system som fungerar kan man inte byta ut det över en natt. Vi tycker också att det har tagit lång tid, säger SL:s tillförordnade presschef Björn Holmberg.

Men efter år av väntan inför SL snart en kontantfri kollektivtrafik.

– Vid årsskiftet 2007/2008 är det dags. Då brakar det loss på allvar. Det har tagit tid men det är ett stort system.

SL måste byta över tusen spärrar och drygt tusen bussar berörs.

– Det är offentliga upphandlingar som tar tid. Det har tagit flera år, men nu är vi på slutet av resan. Centralsystemet är färdigt och snart kommer vi att få ut övrig utrustning, säger Björn Holmberg.

Men helt spärrfritt på t-banestationerna blir det inte.

– Vi behåller spärrarna, vi skruvar på en dosa och en antenn. Sedan kan man hålla upp plånboken med kortet i och gå igenom.

Så funkar nya kortet

Tidigare artiklar:

Ted Kudinoff