Smaken försvinner - men bara från dosorna

Av: Jon Demred

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2 | Foto: BJÖRN LINDAHL
Patrik Hildingsson, kommunikationsdirektör på Swedish Match, menar att EU-förslaget kommer få förödande effekter för folkhälsan.

Nu blir det krångligare att köpa snus.

Smakmärkningen på dosan försvinner.

– Det spelar ingen roll, smaken kommer att stå på hyllan, säger Göran Lundahl, regeringens utredare.

I går presenterade regeringens utredare ett EU-direktiv som föreslår att snus inte längre får smakmärkas. Lime- och hallonsnusdosor kommer se likadana ut. Patrik Hildingsson, kommunikationsdirektör på Swedish Match, menar att det kommer få förödande effekter för folkhälsan.

Rökare väljer smaksatt snus

– Rökare som vill sluta väljer i första hand smaksatt snus, säger han till Aftonbladet.

Men det är inte den stora frågan, enligt Patrik Hildingsson.

– Jag tycker att det är en konsumenträttighet att veta vad produkten jag köper smakar och innehåller.

Regeringens utredare, Göran Lundahl, tycker inte att det är en särskilt stor grej.

– Jag ser inte hur det spelar någon roll i en butik eftersom det under på hyllan får stå till exempel lingonsmak, men inte på själva dosan, säger Göran Lundahl.

”Förödande för folk som vill sluta röka”

Enligt Patrik Hildingsson så hjälper det smaksatta snuset tidigare rökare att fimpa. Om regeringen köper Göran Lundahls förslag får smaken inte längre stå på dosan.

– Att förbjuda smakmärkningen kommer helt klart påverka intresset från rökarna. Det är förödande för folk som vill sluta röka. De flesta i den kategorin söker sig till snus med smak, säger Patrik Hildingsson.

”Till för att locka barn”

Gunilla Bolinder är överläkare och medlem i Läkare mot tobak. Hon menar att det smaksatta snuset har en helt annan målgrupp än föredetta rökare.

–  Smakerna är bara till för att locka barn och ungdomar till tobakskonsumtion, säger hon.

Patrik Hildingsson säger att det inte är sant.

– Barn gillar söta smaker, snus smakar snarare beskt. Päronkonjak lanserades inte för att locka barn till alkoholkonsumtion.

Märken kommer synas

Swedish Match ställer sig också frågande till hur utredaren har tänkt när det gäller smaker. Alla snussorter de och andra tobaksproducenter producerar har sin egen karaktäristiska smak.

– Får vi inte längre visa upp våra märken? frågar Patrik Hildingsson.

Jo, det får Swedish Match göra även i fortsättningen.

– Det ligger inte i vårt direktiv att föreslå neutrala tobaksförpackningar, säger Göran Lundahl.

”Ett pyttesteg”

Läkare mot tobak tycker att förslaget är bra men lite för mesigt.

– Det här var ett pyttesteg, men jag är glad för alla steg som inte lockar till fortsatt snuskonsumtion. Att tobaksbolag inte längre kan locka med smaker är jättebra, säger Gunilla Bolinder.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN