Så cyklar du säkert på vintern

Foto: Berit Roald/NTB Scanpix/TT
Även cykeln kan behöva byta däck under vinterhalvåret. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekström/TT
Det blir allt vanligare att cyklister byter till dubbdäck under vintern. Arkivbild.
NYHETER

Det är inte bara bilen som behöver säkras lite extra under vinterhalvåret. Även cykeln kan behöva byta däck när snö och is lägger sig på cykelbanorna.

– När det är halt är dubbar det enda som hjälper, säger Klas Elm, vd för Svensk Cykling.

Även om många fortfarande parkerar cykeln för vintern ökar antalet cyklister som trampar året runt. I en undersökning som försäkringsbolaget If har gjort uppger var tredje person att man fortsätter cykla även under vinterhalvåret.

– Och fler köper även dubbdäck till cykeln. De senaste åren har det varit en sådan försäljning att det i princip har tagit slut i butikerna även om man från säsong till säsong ökar inköpen för att motsvara efterfrågan. Det är verkligen en trend som är påtaglig, säger Klas Elm, på paraplyorganisationen Svensk Cykling.

Dubbarna viktiga

Samtidigt är det fortfarande många som avstår från att byta däcken på cykeln, visar undersökningen från If. Statens väg- och transportforskningsinstitut har jämfört dubbdäck med vanliga däck och kan konstatera att dubbarna fyller en viktig funktion, framför allt vid ishalka.

– Vi kan från våra tester se att dubbdäck ger mycket bättre friktion på is än vad vanliga däck gör, säger Anna Niska, forskningsledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Klä dig varmt

Men det är inte bara däcken som är viktiga att tänka på när du ska cykla under vintern. Ordenligt ljus och reflexer spelar stor roll för att synas i mörkret – och det gäller att klä sig rätt.

– Det är viktigt att man är varm om händer, fötter och huvud och även rumpan med till exempel sittfodrade brallor. All kontakt med själva fordonet ska hållas varmt, säger Klas Elm.

Förutom reflexer på rätt ställen och dubbdäck är det även viktigt att ha i åtanke var man cyklar.

– Vissa platser blir hala tidigare än andra, framförallt broar. Det kan vara bra friktion på andra ställen, men på bron kan det vara jättehalt, säger Anna Niska på VTI.