N.E.R.D. hade behövt ett tak

NYHETER

Jag har förmodligen aldrig sett mer folk vid Arena, tältet som är Roskildes näst största scen.

Det är knökat, helt smockat, inne i tältet och trångt, trångt utanför. En bra bit över 20 000 människor på plats.

Pharrell Williams, Chad Hugo och deras tajta kompband är uppenbarligen ett mycket större namn än festivalen räknat med.

Måhända borde de spelat på orange scen istället, men även om N.E.R.D. må vara ett band som tänder massorna är de icke desto mindre en klubbakt som vuxit lite för fort.

Energin försvinner

De är ett band som gärna ropar "everybody in the house", och förmodligen behöver de ett tak över huvudet för att inte för mycket av den gatusmarta energin ska försvinna upp i skyn.

N.E.R.D. kommer med eklekticism och sex. Hela idén är att göra pop av hiphop och hiphop av rock, och till det glider de två amerikanska kepsmännen coolt runt på scenen och sjunger om "Backseat love" och frågar hur många "here in Copenhagen" som gillar att knulla.

För mycket stel metal

Rakt och effektivt, och det går förstås hem hos en rusig festivalpublik. Och visst, vore det inte för att somliga rockigare moment ofta drar iväg mot det nu metal-stela hade förmodligen jag också kapitulerat och börjat yla "hell yeah!".

Nu ser jag en svajig föreställning med tidvisa explosioner, som i hitsen "Rock star" och "Lap dance". Den som tittar noga på tälttaket under den sistnämnda ser att det faktiskt lyfter sig lite, lite.

N.E.R.D.

Håkan Steen