USA sträcker upp kinesiska medier

Av: TT

Publicerad:
Uppdaterad:
En förstoring av det första numret av den engelskspråkiga tidningen The Global Times som den kinesiska staten styr. Nu skärps tonen mot tidningen i USA. Arkivbild.
Foto: Ng Han Guan/AP/TT
En förstoring av det första numret av den engelskspråkiga tidningen The Global Times som den kinesiska staten styr. Nu skärps tonen mot tidningen i USA. Arkivbild.

USA ändrar statusen för ytterligare fyra kinesiska statliga medieföretag verksamma i USA. Tv-bolaget CCTV, nyhetsbyrån Nya Kina (Xinhua), kommunistpartiets organ Folkets Dagblad och tidningen The Global Times betraktas numera som leverantörer av propaganda.

Formellt omklassificeras de utpekade nyhetsorganisationerna från medieföretag till utländska delegationer. I februari hände samma sak med fem andra kinesiska medier i USA.

De kinesiska mediebolagen måste rapportera in detaljerade uppgifter om sin USA-baserade personal och om fastighetsaffärer till det amerikanska utrikesdepartementet. De åläggs dock inga restriktioner i sin journalistiska rapportering från USA.

Publicerad:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN