Risk för dubbla biljettsystem när fler tågbolag släpps in

Av: Robert Rosén

Publicerad:
Uppdaterad:
Om fler bolag börjar trafikera sträckan kan det bli viktigt att hålla koll på vilka det egentligen är som kör tågen.
Foto: Stig-Åke Jönsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Om fler bolag börjar trafikera sträckan kan det bli viktigt att hålla koll på vilka det egentligen är som kör tågen.

Region Skåne öppnar för privata tågbolag i skånska kollektivtrafiken.

Men om man inte samsas kring ett biljettsystem kan resenärer få köpa dubbla biljetter och tvingas hålla koll på vilka man åker med.

– Om vi inte har samma biljettsystem innebär det en nackdel gentemot resenären, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Öresundstågen och Pågatågen kan i framtiden komma att få sällskap av en privat aktör på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn. Sydsvenskan rapporterade för en tid sedan att Region Skånes kollektivtrafiknämnd antagit ett nytt trafikförsörjningsprogram.

I det ingår ett erbjudande till privata bolag som vill köra kommersiell tågtrafik i länet. Ett erbjudande som främst riktar sig till ett konsortium bestående av sex bolag.

– Vi har ingenting emot att privata aktörer visar intresse för att köra på våra linjer. Dessutom är det kopplat till kollektivtrafiklagen som säger att det ska vara möjligt för privata aktörer att komma in på en del av de här sträckorna som de bedömer som lönsamma. De är egentligen de två delarna vi ser, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Om konsortiets planer blir verklighet kan de komma att nöja sig med använda samma hållplatser som Skånetrafiken och DSB. För om de använder sig av ett eget biljettsystem istället för att samverka med de andra aktörerna kommer resenärer få köpa dubbla biljetter.

”Blir dubbla biljetter”

Region Skåne är öppna för båda lösningarna, även om man är tydliga med att det vore enklare för resenärerna om det privata bolaget köper in sig i Skånetrafikens befintliga biljettsystem.

– I det här sammanhanget tror jag nog, när vi tittar på hur våra resenärer uppfattar det, att de vill ha en variant. Man ska veta var man ska gå och handla sin biljett, säger Zachau.

Resenärer som genomför tågbyte kommer då vara tvingade att hålla koll på vilket bolag som kör det aktuella tåget eller köpa två separata biljetter.

– Det blir dubbla biljetter så tillvida att man måste lösa biljett även på den sträckan man åkt innan eller åker efter.

Foto: Andreas Hillergren/Aftonbladet/TT / TT NYHETSBYRÅN
Carina Zachau (M) är ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Möte inplanerat

Hon fortsätter:

– När vi tittar på sträckningen Helsinborg-Malmö-Köpenhamn är det så att resenären har en biljett. Det kan vara så att ett Öresundståg, Pågatåg eller vad som kommer - man tar första bästa tåg som kommer.

– Om vi inte har samma biljettsystem innebär det en nackdel gentemot resenären som inte kan bestämma att man ska ta första bästa utan man måste ta just det man köpt biljett för.

Tågkonsortiet har kontaktat Region Skåne och nu i mars kommer de att träffa Carina Zachau och Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande. Det rör sig dock inte om mer än ett informellt möte.

Vill inte kommentera

– Just nu vet vi inte riktigt vad som händer i den här frågan.

Aftonbladet har varit i kontakt med ett av bolagen som ingår i konsortiet, Väte Rail AB, som inte vill yttra sig om planerna på att börja köra kommersiell tågtrafik i Skåne.

– Jag har ingen kommentar på det, säger Björn Sandberg, produktionschef i företaget.

Parterna är ännu inte framme vid en upphandling. För att den privata aktören ska bli verklighet krävs det dessutom att de beviljas de nödvändiga tillstånden från Transportstyrelsen, Trafikverket och danska banverket.

ANNONS

Storsäljare

Malmö

Köp en deal, spara upp till 90%

Publicerad: