”Flygplanet var något baktungt vid start”

Haverikommissionen höll presskonferens om olyckan i Umeå

avOskar Forsberg

Statens haverikommission, SHK, är nu färdiga med en första rapport om flygolyckan i Umeå som krävde nio liv.

I dag klockan 17 presenterade man en statusrapport.

– Det var något för tungt och lite för baktungt, sa Peter Swaffer från SHK på presskonferensen.

Laddar Live Upplevelse

Söndagen den 14 juli lyfte ett mindre flygplan, modellen Gipps Aero GA8 Airvan, från Umeå flygplats strax efter lunch.

Klockan 14.12 fick flygtornet ett haverilarm och planet kraschade på ön Storsandskär i Umeälvens mynning.

Ombord befann sig en pilot och åtta fallskärmshoppare. Samtliga omkom i olyckan.

SHK har återskapat scenariot

Statens haverikommission inledde kort därpå en utredning och nu är en preliminär rapport klar.

Under mötet i eftermiddag presenterade man de fakta som framkommit så här långt i utredningen.

I sin utredning har SHK återskapat scenariot med ett annat plan med samma antal personer ombord för att se hur tyngdpunkten legat under tiden.

Flygplanets massa var på olycksplanet aningen högre än tillåtet. Men enligt Peter Swaffer har det sannolikt inte haft någon större inverkan.

Den högre massan kan emellertid ha spelat roll för planets förmåga att ta sig ur ogynnsamma lägen.

– Vid start var man något baktunga redan. Vid ett hopp flyttar sig hopparna bakåt i planet.

Övervakningsfilm

SHK uppgav också att man tagit del av en övervakningsfilm med ljud. Man har utifrån den kunnat studera hur planet störtat samt kunnat lyssna på motorljudet.

I undersökningen har man också haft tillgång till radardata samt till kommunikationen mellan piloten och tornet. Innan olyckan bad piloten om att få stiga lite till, sannolikt på grund av moln.

När flygplanet störtade var även sidodörren öppen.

Den slutgiltiga rapporten publiceras längre fram.

1 av 2 | Foto: TT
Nio personer dog i flygolyckan.
ARTIKELN HANDLAR OM