Grand Hotell Hörnan om oväntade vändningen

Av: Magnus Jansson Klarin

Publicerad:
Grand Hotell Hörnan har överlevt två världskrig, spanska sjukan och hittills också coronakrisen.
Foto: Magnus Jansson Klarin
Grand Hotell Hörnan har överlevt två världskrig, spanska sjukan och hittills också coronakrisen.

Coronapandemin slog hårt och skoningslöst mot hotellbranschen under våren, och lilla Grand Hotell Hörnan i centrala Uppsala är inget undantag.

Men efter att hotellet tvingats säga upp personal och också besluta om att hålla stängt vände plötsligt allt.

– Det kändes fantastiskt, säger Lotta Forsgren, hotellchef på Grand Hotell Hörnan.

Under våren tvingades Hotell hörnan, precis som många andra av Uppsalas hotell, säga upp personal. I slutet av maj togs också beslutet att under sommaren stänga hotellet under vissa dagar i veckan.

– Det var fritt fall under hela våren, och när vi såg att det heller inte bokades på några resor inför sommaren tvingades vi agera och beslutade att hålla hotellet stängt söndag, måndag och tisdag varje vecka under sommaren, säger Lotta Forsgren, hotellchef på Grand Hotell Hörnan, och blir tyst en stund.

– Alla som jobbar inom servicebranschen mår dåligt när vi inte får ta hand om människor, så det kändes jobbigt.

Foto: Magnus Jansson Klarin
Lotta Forsgren, hotellchef på Grand Hotell Hörnan.

Plötsliga tvärvändningen

Men plötsligt vände allt för det klassiska hotellet i centrala Uppsala som under sommaren har varit mer eller mindre fullbelagt – och därmed också kunde häva det tidigare beslutet om att hålla stängt vissa dagar i veckan.

– Ganska snart efter att vi hade börjat med att begränsa öppettiderna började det bokas på allt mer. Samtidigt märkte vi en efterfrågan om att kunna boka även de dagar vi hade stängt, och till slut tog vi beslutet att öppna upp helt, fortsätter Lotta Forsgren.

Hur kändes det?
– Det kändes fantastiskt. Det är väl också lite av fördelen med att vara en liten verksamhet.

Osäker höst väntar hela branschen

Men trots den något oväntade succén under sommaren har inte Lotta Forsgren haft möjligheten att göra några återanställningar av de som tidigare fick lämna när pandemin bröt ut.

– För hotellets överlevnad har sommaren varit räddningen. Men tyvärr ser vi en ganska skarp linje när det gäller bokningar som upphör ungefär när skolorna startar upp igen, därefter ser det ganska tomt ut just nu, och därför kan vi heller inte göra några återanställningar i dagsläget.

Vad tror du om hösten?
– Känslan är ändå ganska positiv. Även om man fortsätter att rekommendera arbete hemifrån så tror jag att vissa resor ändå kommer att bli av. Det svåra är väl att i förhand veta hur många bokningar det blir, eftersom många känner till att det finns gott om hotellrum så bokar man kanske inte hotellnätterna i god tid som man annars brukar göra.

Kan det bli tal om återanställningar då?
– Det är i alla fall vad jag hoppas på, det är drömmen.

Publicerad:

LÄS VIDARE