”Det började med idén om att lyfta de varma historierna”

NYHETER

Jan Helin om historien bakom projektet Svenska Hjältar

Det blev en magisk kväll.

En kväll där vi förenades kring sex historier om vanliga människor som gjort alldeles ovanligt bra saker.

Vissa saker är svåra att ta ställning till. Andra mycket lätta. Det är lätt att ta ställning mot mobbning och för civilkurage. Så lätt att ställningstagandet riskerar att bli en tom gest.

Därför hyllar vi i Svenska Hjältar människor som i stunden ingriper, som sätter sig själv åt sidan och står upp för en medmänniskas bästa.

Det är sådana handlingar vi menar är vad hjältar är gjorda av.

Människor som förstår att det goda inte är självklart, det måste göras.

I år är det sjunde året vi på Aftonbladet driver projektet Svenska hjältar. För andra året i rad har vi gjort en skolturné. Från Östersund i norr till Ängelholm i söder har vi mött tusentals skolelever, lärare och rektorer och diskuterat de stora frågorna om rätt och fel, ont och gott.

Det är en spännande utveckling.

Svenska Hjältar började som en idé om att använda kraften i Aftonbladet redaktion för att leta fram de värmande, goda historierna om vanliga människor som gjort ovanligt bra saker. I dag är det också en lärarhandledning och fem konkreta lektioner för högstadieelever.

Och så det ni kan se i TV4 ikväll.

Kulmen för varje års Svenska Hjältar kampanj. Ett samarbete mellan Aftonbladet, produktionsbolaget Brand New Content och TV4.

Mark Levengood bygger med sin unika tonträff och känsla en varm, gnistrande gala i vintermörkret för medmänsklighet, mångfald och civilkurage.

Tack alla hjältar.

Tack prins Daniel.

Tack all publik, Mark, juryn och alla kändisar för ert engagemang och deltagande i Svenska Hjältar.

Vi syns nästa år.