”Flygplanet kan ha exploderat i luften”

avErik Wiman, David Nannini Nilsson

NYHETER

Experten: blixten kan vara orsak till haveriet

Det mesta talar för att planet råkat ut för en plötslig olycka.

– Om ingen nödsignal har sänts ut måste förloppet ha gått väldigt snabbt, säger Bengt Olov Hammarlöf, chef för svenska flygräddningscentralen.

– Skulle det vara ett blixtnedslag så kan det hända väldigt fatala saker, säger han.

Foto: Foto: PAUL KANAGIE
228 personer är försvunna Ombord fanns 12 besättningsmän och 216 passagerare. Åtta var dem är barn.

Det är mycket ovanligt att plan försvinner spårlöst från radarövervakningen.

– Ett passagerarplan av den här typen flyger inte en meter obevakat, säger Bengt Olov Hammarlöf.

Att flighten plötsligt blivit osynligt på radarn innebär med största sannolikhet att en allvarlig olycka har inträffat. Normalt sett skickas det då ut en nödsignal med flygplanets identitet, men om olycksförloppet har varit snabbt kan signalen ha gått förlorad.

”Bara elektronik”

– Det kan hända vid en plötsligt explosion eller om det hastigt har sjunkit i havet, säger Hammarlöf.

Air France uppgav vid 14-tiden att planet troligtvis träffats av blixten innan det försvann.

– I moderna flygplan är det bara elektronik, så det är klart att det kan ske grejer vid ett blixtnedslag, säger Hammarlöf.

– Man flyger inte med berått mod in i ett åskmoln – man har väderradar för att undvika dem, man flyger runt dem, säger han.

– Dels är det väldigt turbulent i ett sånt här moln – det är enorma krafter. Och urladdningarna kan skada flygplanet, säger han.

Enligt Hammarlöf kan åskmoln vara så höga att de sträcker sig upp över marschhöjd för den aktuella typen av flygplan, som är runt 11 000 meter över havet.

– Har man blivit träffad av blixten kan det vara orsak till haveriet, däremot funderar man över hur det kommer sig att man hamnar i det, säger Hammarlöf.

”Exakt position”

Under måndagen söker brasilianska flygvapnet efter planet i närheten av ön Fernando de Noronha i Atlanten.

– När en flight försvinner från radarn finns det en exakt position där någonting har gått snett. Om planet har störtat borde man påträffa vrakdelar i vattnet.

Bengt Olov Hammarlöf anser att det är osannolikt att piloten lyckats göra en lyckad nödlandning på vattnet.

– Den här flygmaskinen har motorerna under vingarna, vilket innebär att det lätt bryts sönder när det når vattenytan.