”Vi skulle ha åkt med nästa flight”

NYHETER

Aftonbladets Torsten Laursen direkt från flygplatsen Barajas

1 av 5 | Foto: Strandade resenärer på Barajas-flygplatsen i Madrid. Hela flygplatsen stängdes av efter den svåra olyckan.

Torsten Laursen och hans fru var på väg till Las Palmas, Gran Canaria.

Men när de landade på flygplatsen Barajas i Madrid, fick de en chock.

– Vi skulle flyga med flygplanet som gick efter den olycksdrabbade flighten, berättar Torsten Laursen för aftonbladet.se.

Torsten och hans fru Liidia Medina Falcon brukar tillbringa vinterhalvåret på Gran Canaria och idag gick årets avresa. Flygplanet lyfte från Köpenhamn 13.35 idag och skulle mellanlanda på flygplatsen Barajas i Madrid, för att sedan flyga vidare till Las Palmas med flight 3050. Men så blev det inte.

– Vi såg det inte när vi landade. Men sedan visade sig att det hade hänt en allvarlig olycka och det verkar som att alla flighter är inställda. Vi skulle ha rest med flight 3050 till Las Palmas men det står bara "cancelled". Vi vet inte när vår avgång är, berättar Torsten Laursen.

Flight JK5022 som var på väg till Las Palmas på Gran Canaria hade kraschat. Efter en stund förstod Torsten och hans fru att de skulle ha flugit med ett flygplan som hade samma flygbolag och samma destination som det kraschade planet.

– I värsta fall hade vi kunnat varit med på det planet. Det var flyget innan vårt, konstaterar han.

Tryckt stämning

Oroliga anhöriga har ringt och skickat sms till Liidia Medina Falcon för att försäkra sig om att hon och maken inte hade skadats eller omkommit i olyckan.

– Många trodde att vi var med på det flygplanet.

Torsten Laursen har aldrig varit med om något liknande.

– Nu sitter vi här och lyssnar till information som dånar ut ur högtalarna. Folk vandrar fram och tillbaka och verkar oroliga. Det är en tryckt stämning och folk är dämpade och tysta.

Torsten och hans fru vet inte om de känner någon som var ombord på det olycksdrabbade flygplanet.

– Det kan mycket väl ha varit någon med som man är bekant med, säger Torsten Laursén.