Helikopterns egen nödsändare slog larm om kraschen

NYHETER

BIE

Det tog räddningstjänsten nästan en timma att ta sig fram till den kraschade helikoptern.

Olycksplatsen ligger ensligt och terrängen är mycket svår.

En helikopter från Flygräddningen kunde genom att cirkulera ovanför till slut dirigera räddningsmanskapet rätt.

-Utan hjälp från helikoptern hade det tagit oss ännu längre tid att nå fram, säger räddningsledaren Hans Jakobsson, räddningstjänsten Katrineholm.

-Det finns många småvägar i området och vi hade inte någon bra position på olycksplatsen eftersom vi saknar Gps.

Det var helikopterns egen nödsändare som slog larm om kraschen. Klockan var då 08.55 på måndagsförmiddagen.

Larmet uppfattades av den stora nordiska huvudräddningscentralen i Bodö, Norge. Därifrån larmades den svenska Flygräddningscentralen i Göteborg, som omedelbart skickade en räddningshelikopter från Arlanda.

Delar låg utspridda

Även om signalerna var små kunde räddningshelikoptern efter drygt en timma hitta helikoptern som kraschat på ett kalhygge nära Bie, cirka en mil norr om Katrineholm.

-Delar låg utspridda och det både brann och rök från utbrända plåtrester. Kvar av helikoptern var endast bitar av bakdelen. Förarutrymmet var helt krossat, säger Ann-Sofi Lindgren, biträdande räddningsledare vid Flygräddningscentralen.

Det tog ytterligare cirka en timma innan räddningstjänsten i Katrineholm kom fram till olycksplatsen och kunde bärga pilotens kropp.

-Helikoptern måste ha kraschat våldsamt mot marken, säger Hans Jakobsson.

Ska undersöka vraket

Det finns ingenting som tyder på att helikoptern kolliderat med ett träd eller liknande

före kraschen. Kalhygget är stort och flygsikten var god vid olyckstillfället.

Statens haverikommission kommer i dag att påbörja en undersökning av helikoptervraket.

-Vi räknar med ett omfattande arbete, säger utredningsordförande Göran Rosvall. Först ska vi hitta en lämplig lokal dit vi kan föra vrakdelarna.

Populär modell

Olyckshelikoptern av modell Robinson R44 lyfte från Johannisbergs flygfält i Västerås på morgonen och hade flugit i ungefär en kvart före kraschen i Bie.

Robinson R44 är en fyrsitsig, enmotorig helikopter med en tvåbladig huvudrotor. Det är en populär modell och används ofta vid flygfotografering och persontransporter.

Sven-Anders Eriksson