Sju av tio mc- förare kör för fort

NYHETER

Flest dödsolyckor sker på 70-sträckor - förarna tappar ofta kontrollen

1 av 2 | Foto: 48 döda hittills Allt tyder på att 2007 blir det svartaste året i modern tid när det gäller antalet döda motorcyklister.

Toppfarten ligger på över 200 kilometer i timmen.

Lägg till det att de flesta dödskrascher med mc är singelolyckor på en 70-väg.

- Topphastigheterna i våra mätningar är skrämmande hög. I en bil överlever man men på en mc är det bara händerna som håller en kvar och det är inte mycket, säger Thomas Carlson vid NTF.

Ju lägre hastighetsgräns desto mer överskreds den av mc-förarna.

En förare körde på bakhjulet i 194 kilometer i timmen.

Topphastigheterna låg på över 200 när NTF mätte hur fort mc-förare körde på vägarna runt Stockholm.

På 50-sträckor körde man som mest 116 kilometer i timmen.

På 70-vägar gick det i 125 kilometer i timmen och på 90-vägar nästan 160 kilometer i timmen som mest.

Dessutom noterades att sju av tio mc-förare körde för fort.

Svartaste året hittills

Samtidigt pekar allt på att 2007 blir det svartaste året i modern tid när det gäller antalet döda motorcyklister. Den 21 augusti stod mätaren på 48 döda - och det är fyra månader kvar av året.

Mc-förarna själva menar ofta att bilförare ofta inte ser motorcykeln i tid.

- Det är säkert sant. Men det är kanske inte så konstigt. Jag är förmodlingen inte ensam i sommar om att uppleva att motorcykilsterna kommer för jäkligt fort. Självklart ska de inte bli påkörda, men mc-förarna måste själva göra något åt det här, säger Thomas Carlson.

Mätninarna gjordes på 30-, 50-, 70-, 90- och 110-vägar i Stockholmsområdet under sommaren.

-Medelhastigheten hos mc-förarna ligger över bilförarnas på alla vägar utom 110-vägar, säger Thomas Carlsson, mediechef vid NTF.

Medelhastigheten för motorcyklar låg nästan 10 kilometer i timmen över gränsen på 50-vägar, 5 kilometer i timmen över gränsen på 70-vägar och 3 kilometer i timmen på 90-vägar.

- De flesta olyckor är dessutom singelolyckor, det vill säga de kör omkull eller kör åt skogen. De tappar kontrollen helt enkelt, säger Thomas Carlson.

Regskyltar fram

Han tycker att utbildningen av mc-förare måste utvecklas.

- Riskmomentet måste få större plats. Dessutom måste möjligheten att upptäcka fortkörare bli större. De klarar sig i hastighetskontroller idag.

Ett konkret förslag för att fånga fortkörarna är att återinföra registreringsskyltar fram på alla motorcyklar.

- Ägarplikt måste också övervägas. Det finns i bland annat Danmark och innebär att den som äger motorcykeln blir skyldig att ta straffet, säger Thomas Carlson.

Hans råd är lika enkla som handfasta.

- Man måste anpassa hastigheten efter de förutsättningar som finns. Och på en mc är förutsättningarna sällsynt dåliga. Det handlar om oskyddade trafikanter som får köra i 110 kilometer i timmen.

De extrema fortkörarna kan fångas med fartkameror om regskyltar fram återinförs.

- Men det hjälper inte att säga något till dem. De är bortom möjligheten att kommunicera. Det de håller på med är ren galenskap.