Zlatan bakom nya jobben på Volvo

Av: Joachim Kerpner

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 3

Zlatan fixar jobben i Torslanda.

Reklamfilmen med fotbollsproffset gör att Volvo Cars anställer fler.

– Försäljningen i Sverige har fått en skjuts med Zlatan-kampanjen, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo Cars.

Första kvartalet 2015 startar Volvo Cars ett nytt skift i Torslanda-fabriken. Därför behöver företaget nu nyanställa omkring 1300 personer. När det tredje skiftet — nattskiftet — rullar igång kommer fabriken att ha 4600 anställda.

Anledningen till nyanställningarna är försäljningsökningen. I år väntas rekordmånga Volvo-bilar säljas, omkring 470 000. När nya XC90 börjar tillverkas väntas efterfrågan öka ännu mer.

Ökar mest i Kina

Enligt presstalesmannen Stefan Elfström beror försäljningsökningen i Sverige delvis på Zlatan-reklamfilmen, som lanserades i januari och där fotbollsstjärnan kör en Volvo XC70:

– I Sverige har den haft en väldigt positiv effekt på försäljningen av Volvo-bilar. I Sverige ligger ökningen på 18 procent under årets första nio månader.

Har Zlatan-filmen haft någon effekt i övriga världen?

– Den har använts på vissa andra marknader där Zlatan är ett känt ansikte. Men det är i Sverige den haft störst effekt. En stor del av uppgången här handlar om XC-modeller. Det är de bilarna vi har marknadsfört i filmen, så det är klart att det finns en koppling där, säger Elfström.

Försäljningen av Volvo-bilar har ökat med omkring tio procent i Europa hittills i år, medan försäljningen ökat med 35 procent i Kina.

– Detta sammantaget gör att vi behöver öka produktionen i Torslanda-fabriken.

Har ni någon ny Zlatan-reklamfilm på gång?

– Det kan jag inte berätta om i dag, vi får se vad framtiden utvisar, säger Stefan Elfström.

Publicerad: