Passageraren hjälpte SJ att laga stillastående tåget

NYHETER

Alla hjältar bär inte mantel.

Göteborgståget hade blivit stående i Vårgårda flera timmar – SJ:s personal inte hittade var nödbromsen skulle återställas.

Då kom hjälpen kom från oväntat håll – en passagerare uträttade dagens anonyma bragd.

– En resenär upptäckte att det pyste någonstans och då kunde tågpersonalen fixa felet, säger medpassageraren Håkan till Aftonbladet

Foto: Nesvold, Jon Olav / TT NYHETSBYRÅN
Arkivbild.

– De ropade ut och tackade på högtalarsystemet, säger resenären Isak.

Redan i depån i Stockholm gjorde ett vagnfel att tåget blev 40 minuter försenat. Och oturen fortsatte på väg ner mot Göteborg.

Vid Vårgårda drog en person i nödbromsen och försvann ut på spåret. Tågpersonalen fick hjälp av polisen att reda ut den situationen. Sedan skulle man rulla vidare.

Lättare sagt än gjort. För att återställa nödbromsen måste personalen hitta rätt ställe i rätt vagn. Två timmar efter stoppet hade denna plats fortfarande inte uppenbarats.

När det verkade som mest hopplöst hände det plötsligt. Resenärerna märkte hur tåget så sakteliga började ta fart igen. Snart kom förklaringen – och ett tack – i högtalaren.

– Ja, personalen ropade ut så var det en resenär som hittat felet. ”Vi vill tacka passageraren som hjälpte att påvisa att det blåste luft på ett ställe i vagnen”, sa de, säger medpassageraren Isak.

När någon dragit i nödbromsen använder tågpersonalen en fyrkantsnyckel för att ställa tillbaka den.

– Sedan drar man upp handtaget så att det fastnar i rätt läge, säger Anne-Katrin Backlund på SJ:s pressjour.

ARTIKELN HANDLAR OM

Tågtrafik

SJ