Intorkat bajs och kastad medicin hos Nova Omsorg

avJoachim Kerpner

NYHETER

Charlottes dagbok om hemtjänsten sommaren 2018 är skakande läsning.

Om bajs som inte torkas bort, utebliven mat och manlig personal som mot äldre kvinnors vilja tar hand om deras intimhygien.

– De äldre är det finaste vi har. Nova Omsorg borde inte få driva hemtjänst, säger Charlotte.

När hon anställdes av hemtjänstföretaget Nova Omsorg i Stockholm 2018 började problemen nästan genast. Charlotte har ingen hemtjänstutbildning. Hon fick dålig information om hur man lyfter gamla manuellt och med lift, hennes arbetsschema kunde ändras flera gånger om dagen och hon delade ut medicin trots att hon inte fått medicindelegering.

1 av 2 | Foto: Magnus Sandberg
Charlotte skrev dagbok om sitt arbete på hemtjänstföretaget Nova Omsorg sommaren 2018.

Mest upprörd var hon över de gamlas utsatthet. Charlotte började efter tre månader skriva en dagbok, som blixtbelyser situationen.

26 juli – Kund 19 var så smutsig, håret jättefett och fullt med mjäll. Två veckor sen han duschade. Han luktade. Kläderna var väldigt ofräscha.

31 juli – Hos kund 6 var det allmänt stökigt. Bajs på selen till lyften, på hennes vattenflaska, på klockradion. Så osmakligt och slarvigt. Ledningen skickar många slarviga till kund 6, företaget bryr sig inte ett dugg om denna stackars gamla kvinna.

Kunder utan nära anhöriga är mest utsatta, enligt Charlotte.

– De som inte har anhöriga som slåss för dem struntar företaget fullkomligt i. Det är vidrigt, säger Charlotte, som lämnade Nova Omsorg i september 2018.

Kollega kastade medicin i toaletten

Undermåliga insatser sker hela tiden. Det hävdar både Charlotte och Ingrid, som också lämnat företaget. Ett axplock:
Dyngsura blöjor byts ibland inte ut.
Bajs i stjärten torkas inte alltid bort.
Mögelklumpar hittas i odiskade termosar.
Medicin delas inte ut. Detta sker i stort sett dagligen. ”En kollega kastade överblivna tabletter i toaletten och sa åt mig att hålla tyst”, berättar Charlotte.
Felaktig utdelning – en kund fick flera gånger sömnmedel mitt på dagen.
Kvinnor som inte vill ha manlig personal vid hygienbesök ignoreras ofta. ”Hon började gråta sist jag kom dit”, skrev en man i företagschatten.
Personal gick in med nycklar i en lägenhet och sov på en soffa nattetid. Kunden blev livrädd. ”Det är hemfridsbrott att göra så”, säger Ingrid.
Hygienbesök hoppas ibland över. ”En kollega tyckte vi skulle skriva att kunden sov, då kunde vi strunta i hygienen”, berättar Charlotte.
En gammal man fick vänta 22 dagar på att bli duschad.
I stället för middag serveras ibland smörgåsar.

”Företaget bryter mot egna värdegrunden”

På sin hemsida skriver företaget:

”Nova omsorg ska vara Sverige bästa arbets- och omsorgsgivare. Vi ska vara en förebild för hur hemtjänstverksamhet bedrivs på ett ansvarsfullt och högkvalitativt sett. Nova omsorg ska vara det självklara valet i branschen för såväl kunder som medarbetare.”

Företaget bryter på punkt efter punkt mot den egna värdegrunden och löftena till kunderna, enligt Charlotte och Ingrid.

Det heter att medarbetarna kan hantera liftar, att tidsregistrering via mobil säkerställer att man bara betalar för den tid man fått, att personalen är utbildad, att hjälpen alltid kommer vid samma tid, att personalen alltid meddelar om de är mer än fem minuter sena, att det oftast är en och samma person som kommer, att personalen uppdateras med detaljerad information om varje kunds behov. Men enligt Charlotte och Ingrid ser det ut så här:


Icke utbildade medarbetare får börja jobba utan seriös introduktion.
Ibland loggar personal inte ut när de lämnar kunden, utan först senare. Kunden måste då betala för tid som inte gjorts.
En kvinna hade 41 olika personer som kom från hemtjänsten på en månad.
Personal kommer ofta för sent till kunder utan att höra av sig innan.
Personalen är ofta inte insatta i kundernas behov, ibland frågar de dementa kunder vad de ska göra.

”80 procent av personalen gör inte vad de ska”

Enligt både Charlotte och hennes tidigare kollega Ingrid, som jobbat flera år i Nova omsorg, har en majoritet av den engagerade personalen slutat. Ingrid säger:

– Av de som är kvar gör ungefär 80 procent inte vad de ska. När företaget startade för fem år sedan var det mestadels bra personal. Men det blir bara sämre och sämre.

Charlotte håller med:

– Få vill stanna eftersom det känns så ostrukturerat och oprofessionellt, säger hon.

Tony Nicander, regionalt fackligt ombud för Kommunal, är kritisk mot Nova Omsorgs personalpolitik:

– Så fort man påtalar problem blir man hårt ansatt av ledningen. Det gäller fyra personer som jag har företrätt det senaste året, och jag har hört samma berättelse från fler. Man har blivit instängd i ett rum med två eller fler chefer, och känt att man inte har någon möjlighet att ta sig därifrån.

Fotnot: Charlotte och Ingrid är fingerade namn.

ARTIKELN HANDLAR OM

Kommunal

Hemtjänst

Dagbok

Medicin