Stenålderskost minskar risken för bukfetma

avMary Mårtensson

Bukfetma ökar inte bara risken för hjärtkärlsjukdomar utan är också farligare för kvinnor än för män, enligt ny svensk forskning.

Med en stenålderskost kan man påtagligt minska sin bukfetma.

Rätt kost kan minska risken för att drabbas av bukfetma. Det visar en tidigare studie från Umeå universitet 2018. I den ingick 70 överviktiga och postmeno­pausala kvinnor med ett BMI på 27 i genomsnitt.

Ena hälften åt enligt de nordiska näringsrekommendationerna. Andra hälften åt en paleolitisk kost, populärt kallad stenålderskost. Det fanns inga begränsningar i hur mycket kvinnorna fick äta.

Foto: GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO
Med rätt kost kan man påtagligt minska risken för bukfetma.

Varaktig viktminskning

De som åt en paleolitiskt diet fick en varaktig viktminskning efter två år. De minskade också mest i vikt från 87 till 78 kilo. De som åt en nordisk diet minskade från 86 till 80 kilo.

I gruppen som åt sten­ålderskost minskade även den farliga bukfetman mer påtagligt. Kvinnorna fick sänkta nivåer av vissa fett­syror och blodfetter, som har stor betydelse för utvecklingen av typ 2-diabetes och hjärtkärlsjukdom. Även inflammationen minskade i fett­väven och i cirkulationen.

Inga mejerivaror

Den paleolitiska dieten kännetecknas av ett högt intag av protein och omättat fett och har ett lågt glykemiskt index.

Den består i huvudsak av grönsaker, magert kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur, frön, nötter, olja, frukt och bär.

Den innehåller inte spannmål, mjölk, mejeri­varor, raffinerat socker ­eller tillsatt salt.

Foto: GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO
Skippa mjölk och fett kött. Satsa på fisk, skaldjur, magert kött och nötter.
ARTIKELN HANDLAR OM

Kost

Hälsa

Fetma