Danska medier betyg- sätter prostituerade

NYHETER

"Charmigt" tycker Ekstra Bladets chefredaktör

Den danska mediekoncernen JP/Politikens hus testar prostituerade och redovisar testresultatet på Internet.

JP/Politiken ger bland andra ut Ekstra Bladet, Jyllands-Posten och Politiken.

Det är anställda i ett dotterföretag till JP/Politikens hus som tre gånger har köpt sex av prostituerade. Och de kommer att göra det igen, skriver gratistidningen metroXpress. JP/Politiken är en av Danmarks största mediekoncerner och ger bland annat ut dagstidningarna Ekstra Bladet, Jyllands-Posten och Politiken.

Prostitutionstesterna har gjorts av anställda i dotterbolaget Seksuel Kulturformidling. Som om de vore varor, har sedan kvinnornas prestanda redovisats på en sex-hemsida som också ägs av JP/Politiken.

Dorit Otzen som förestår flera härbärgen för prostituerade i Köpenhamn betecknar det hela som osmakligt.

- Det pressar dem att gå längre än de vill, eftersom ett gott omdöme kan säkra en månadslön, säger Dorit Otzen.

Hos JP/Politiken erkänner direktör Lars Henrik Munch att köpen av prostituerade förekommer. Han har förståelse för att en del tycker att sexköp är anstötligt, men det får honom inte att stoppa verksamheten.

- Målet är att Seksuel Kulturformidling ska ha det största utbudet av massageannonser och sexsidor på nätet. Om redovisning av massageflickor hjälper till att nå det målet, så är det inget problem för mig. Bara det håller sig innanför lagens gränser, säger Lars Henrik Munch.

Sexsajten har skapats i samarbete med JP/Politikens andra dotterbolag Ekstra Bladet, som också har det redaktionella ansvaret för artiklarna. Chefredaktör Hans Engell kallar test av prostituerade för ett charmigt inslag.

- Oavsett vad man skriver om sex, så är det alltid någon som blir stött. Jag tycker det är mycket uppfinningsrikt, och det är ju ett fritt land vi lever i, så folk kan folk kan bara låta bli att besöka sidan, säger Hans Engell, före detta konservativ justitieminister och försvarsminister.

TT