15-årig flicka död – blandade alkohol och energidryck

Foto: Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
NYHETER

En 15-årig flicka från Australien avled på måndagen, efter att ha druckit en blandning av energidryck och alkohol. Flickan hade följt ett recept från nätet, enligt polisen, som nu går ut med en varning.

– Riskera inte din hälsa genom att experimentera med information som du hittar på nätet, säger poliskommissarie Rob Critchlow till The Herald Sun.

Det var på fredagen som den femtonåriga flickan hittades medvetslös i Kenhurstområdet i Sydney, skriver flera australiska medier, bland annat The Herald Sun.

Flickan fördes omedelbart till ett närliggande barnsjukhus, där det konstaterades att hennes blod innehöll åtta gånger så hög koncentration av alkohol som tillåts vid bilkörning i Australien. Efter tre dagars intensiv vård avled flickan på sjukhuset.

Blandade alkohol med energidryck

I samband med att flickan hittades beslagtog polisen en flaska i flickans hem. Flaskan innehöll en blandning av alkohol och energidryck med hög koffeinhalt samt guarana.

Enligt polisen har flickan följt ett recept som hon hittat på internet.

– Utredningen är i sin startfas, men tidiga undersökningar visar att den här flickan sökte upp ett drinkrecept på internet, och sedan provade det här receptet, säger poliskommissarie Rob Critchlow till The Herald Sun.

Livsmedelsverket avråder

Svenska Livsmedelsverket avråder från att kombinera energidrycker med alkohol. Anledningen är att man då riskerar att tappa känslan för hur berusad man blir och därmed dricka alldeles för mycket.

Polisen i Sidney har ännu inte klarlagt sambandet mellan energidrycksblandningen och flickans tragiska bortgång, men vill varna för giftiga recept på internet.

– Jag kan inte nog understryka riskerna med alkoholkonsumtion bland minderåriga. Vårt budskap är: riskera inte din hälsa genom att experimentera med information som du hittar på nätet, säger Rob Critchlow till The Herald Sun.

Så pratar du med unga om alkohol 00:30
ARTIKELN HANDLAR OM

Alkohol