Ingvar Kamprad dödförklarades felaktigt av Sveriges Radio

1 av 2
NYHETER

På förmiddagen publicerade Ekot en tweet och en artikel där det stod att Ikea-grundaren Ingvar Kamprad var död.

Vilket inte stämmer.

– Ingvar Kamprad är inte avliden. Han är heller inte allvarligt sjuk, säger Jakob Holmström, presschef på Ikea.

Klockan 10.41 på torsdagen publicerade Ekot på Sveriges Radio en artikel där det stod att Ikeas grundare Ingvar Kamprad var död.

Nyheten gick även ut på redaktionens Twitter-konto.

Kort därpå raderades inläggen – eftersom detta inte alls stämmer.

– Ingvar Kamprad är inte avliden. Han är heller inte allvarligt sjuk. Jag ska försöka släcka ner det här ryktet, för det skapar bara väldigt mycket onödigt oro, säger Jakob Holmström, presschef på Ikea.

Efter samtalet skulle Jakob Holmström höra av sig till Ekot.

”Vi beklagar djupt”

Karin Lindblom, digital chef på Ekot, säger att publiceringen var ett misstag.

Redaktionen håller på att felsöka hur detta kunde gå till.

– Det är ju så att vi, liksom andra nyhetsredaktioner, förbereder runor över äldre personer i offentligheten. Den här runan publicerades av misstag, vilket vi beklagar djupt.

Har ni varit i kontakt med Ingvar Kamprad eller hans familj?

– Vi har bett Ikea om ursäkt, och vi har bett dem att framföra vår ursäkt till familjen, säger Karin Lindblom.

ARTIKELN HANDLAR OM