”Det här är inget stort problem”

NYHETER

Elgigantens vd om försäljningsskandalen

Foto: ELGIGANTEN
Anders Nilsen är vd på Elgiganten. Han beklagar det inträffade. – Men det händer. Det skulle vara att ljuga annars, säger han.

Eva-Lena Lisselgård trodde att hon köpte en ny hårddisk på Elgiganten.

I stället hittade hon en hel familjs liv på sin begagnade produkt.

– Sånt händer. Det skulle vara att ljuga annars, säger Anders Nilsen, Elgigantens vd.

Foto: Mats Samuelsson
Eva-Lena Lisselgårds begagnade hårddisk har startat en rejäl diskussion.

Efter Aftonbladets artikel om Eva-Lena Lisselgård strömmade mailen in till redaktionen.

Signaturen David berättade om en "ny" dator där det redan fanns en massa program installerade. Johan berättade om sin mammas nya minidator, som var konfigurerad till en annan kund, och Mia skrev till oss för att berätta att samma sak hände henne när hon köpte en mobil i förra veckan.

”Sånt händer”

I flera dagar har Aftonbladet sedan försökt få tag på Elgigantens vd, Anders Nilsen. När vi slutligen når honom är han på semester i Frankrike, och säger att han därför inte har full koll på senaste veckans händelser.

– Men sånt här händer. Det skulle vara att ljuga att påstå något annat, säger han.

En person under det fingerade namnet Johan berättade i Aftonbladet om sitt före detta jobb, som servicetekniker på Elgiganten. Han berättade då att en av hans uppgifter var att formatera om återlämnade datorer och göra dem till "nya". Han påpekade dock att detta inte var något som var sanktionerat från ovan, utan att det var individuella försäljare som ville öka på sin provision.

”Vill inte lura någon”

Ett påstående som Anders Nilsen starkt förnekar.

– Vi säljer produkter för fem miljarder kronor per år. Vi har självklart inga ambitioner att lura någon. Att det här skulle ha något att göra med öppet köp och provisioner är helt fel, och en väldigt allvarlig anklagelse. Vi har tydliga rutiner och skulle det vara så att enskilda säljare tycker annorlunda så tar vi starkt avstånd ifrån det, säger han.

”Inte ett stort problem”

Men han medger samtidigt att problemet existerar.

– Jag har varit i branschen i 15 år, och det händer, ja, och det är beklagligt. Men det är inte på något sätt unikt för oss på Elgiganten. Jag har själv köpt en leksak till min dotter som sedan visade sig vara begagnad, och jag vet folk som köpt nya mobiltelefoner hos telebolag som sedan visade sig ha pornografiskt innehåll, säger han.

Elgiganten planerar inte att införa några nya rutiner efter det som hände Eva-Lena Lisselgård.

– Vi har redan tydliga rutiner. Det här är inte ett stort problem.

Personlig ursäkt

Efter drygt två timmar återkommer Anders Nilsen.

– Jag skulle vilja göra ett tillägg. Oavsett omfattning så är det här något som vi tar allvarligt på. Jag vill också gärna framför en personlig ursäkt till de som har drabbats, och även till dem som fått sitt privatliv exponerat när deras bilder gått till nästa köpare. Vi har som sagt ett rutinsystem, men jag kommer att se över det.