”Pilotens misstag bakom kraschen”

avErik Wiman

NYHETER

Jasplan tvingades nödlanda – började brinna

Flygvapnet tror inte att det var fel på Gripen-planet som fattade eld vid en landning på torsdagen.

Piloten tros ha gjort ett misstag som ledde till olyckan.

– Det tycks röra sig om den mänskliga faktorn, säger flygvapeninspektören generalmajor Anders Silwer.

Piloten hade varit ute på en övning och skulle landa på F17 vid 14-tiden. Någonting gick fel och piloten tvingades ta ner planet glidandes på buken.

Enligt Catarina Bergsell, informatör vid F17, ska det ha förekommit rökutveckling i ett av planets landningsställ.

Brand ombord

Förbandets interna räddningstjänst hade högsta beredskap vid landningsbanan när planet gick ned. Sekunder efter händelsen var de framme och släckte en mindre brand i planet. Den ska ha uppstått först efter landningen.

Enligt flygvapnet tycks det inte ha varit något tekniskt fel på planet i luften. Ett ögonvittne säger till SVT:s Rapport att noshjulet ska ha vikts under planet vid landningen. Den uppgiftern dementeras enligt TT av försvaret.

– Vi inleder nu en utredning av händelsen enligt våra normala rutiner, men efter en initial intervju med piloten tyder det mesta på att olyckan orsakades av den mänskliga faktorn. Det finns inget som tyder på något tekniskt fel på flyplanet, säger flygvapeninspektören generalmajor Anders Silwer.

Stridspiloten beskrivs som en erfaren Gripen-flygare. När planet väl stannat kunde mannen själv ta sig ut. Han klarade sig helt oskadd och togs om hand av sina kollegor.

– Föraren kommer att omhändertas utifrån våra rutiner för att sätttas in i flygtjänst så snart som möjligt, säger informatören Carina Bergsell.

Olik andra olyckor

Torsdagens haveri skiljer sig från tidigare Jaskraschar. Det uppger Statens haverikommissions utredare Lars Alvestål för TT. Han vill ännu inte spekulera i orsaken till olyckan som kommer att utredas av haverikommissionen. Han vill heller inte kommentera Försvarsmaktens uttalande om att olyckan ska ha orsakats av den mänskliga faktorn.

– Det är alldeles för tidigt att ha någon åsikt om. Nu reser vi ner för att prata med piloten och vittnen och sedan börjar den tekniska undersökningen, säger Avestål till TT.