Städa som mamma

NYHETER

Leksaken med det sexistiska trycket dras nu tillbaka

Överskottsbolagets städleksak med trycket "clean just like mummy" på förpackningen har orsakat stor kritik. Nu dras produkten tillbaka och företagets rutiner ses över.

– Vi vill naturligtvis inte sälja sexistiska leksaker, säger Johan Sjöhagra, VD för Runsvengruppen.

Överskottsbolagets rosa städleksak med orden "clean just like mummy" (städa precis som mamma) tryckt på förpackningen har orsakat stor kritik bland företagets kunder.

– Jag blev helt chockad när jag kom in i butiken i Vällingby och såg den, säger en kund som vill vara anonym.

Hon tog en bild på produkten och lade upp den, tillsammans med ett meddelande, på företagets facebooksida och fick närmare tusen kommentarer.

– Den här produkten cementerar stereotypa könsroller och det är sorgligt att att de får finnas i butiken, säger hon.

Hon har tidigare reagerat på att butiken ofta har produkter med tryck som "for girls" (för flickor) och att sortimentet är kraftigt uppdelat mellan pojk- och flickleksaker.

– Det finns alltid en etikett som talar om att tjejer ska köpa sminkbord och dockor, säger hon.

Produkten dras tillbaka

På Överskottsbolaget (ÖoB) har man reagerat snabbt på kritiken och valt att dra in produkten från och med i dag.

– Vi vill ha neutrala produkter i vårt sortiment men just den här leksaken har tyvärr slunkit igenom våra rutiner, säger Johan Sjöhagra, VD för Runsvengruppen där ÖoB ingår.

Han menar att ÖoB själva inte reagerat på texten vid inköp och att leksaken därför ställts upp i hyllorna till försäljning.

– Vi vill naturligtvis inte ha sexistiska texter på våra produkter, säger han.

Nu hoppas han på att kunna packa om produkten och sälja den på nytt, utan uppmaningen att städa precis som mamma.

Ännu en könsstereotyp leksak

Men i Överskottsbolagets sortiment har ytterligare en könsstereotyp leksak hittats, av samma kund. På förpackningen syns en motorcrossförare med texten "Grabbig oversize". Även denna gång har kunden lagt upp bilden på Överskottsbolagets facebooksida med frågeställningen: "Hur tänker ni kring denna produkt? Har den också "råkat slinka igenom" er rigorösa kontroll?"

Johan Sjöhagra har själv inte sett produkten men säger att företaget kommer att agera.

– Jag måste prata med inköpsansvarig för leksaker för det är klart som sjutton att vi inte ska ha sådana här saker, säger han.

Han tycker att det är bra att kunderna uppmärksammar de könsstereotypa och sexistiska leksakerna och hör av sig till bolaget.

– Vi köper in leksaker från olika leverantörer och ibland tänker vi inte på att de kan upplevas på det här sättet. Vi måste se över hur vi kan mota dessa produkter redan innan de kommer till oss, säger han.