Årets bästa reklamfilm

NYHETER

En tragisk självbild och alkoholens påverkan på individen och samhället.

Så kan de vinnande bidragen i årets tävling om årets bästa svenska reklamfilmer sammanfattas.

Det blev ”Säg emot” från IQ som vann guldmedaljen och korades till 2007 års bästa svenska reklamfilm. Priset delades ut igår kväll på den femte upplagan av Roygalan i Stockholm.

Vinnare av folkets pris blev Hobbyfilm Stockholms ”Spegeln” för Riksföreningen Anorexi Bulimi Kontakt.

Svenska reklamfilmares ”Oscar”

Reklamfilmspriset, Roy är relativt nyinstiftat och ska framrörallt arbeta efter mottot att belöna kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion.

Priset finns i två valörer, guld och silver. Övriga pristagare blev Social Clubs ” Forever young ” för SEB, Flodellfilms ” Home Delivery ” för Apoteket samt Callboys ” Fotbollen ” för Friends.

Folkets pris

En nyhet för i år var kategorin ”Folkets pris”, tävlingen där svenska folket utser sin favorit. Tävlingen avgjordes på Internet genom ett samarbete med aftonbladet.se och första pris gick till Hobbyfilm Stockholms " Spegeln " för Riksföreningen Anorexi Bulimi Kontakt, regisserad av Oskar Bård.