Trump kritiserar kedja som slutat sälja dotterns kläder

Bolagets förklaring: Sålde för dåligt

1 av 4
NYHETER

WASHINGTON. Han är världens mäktigaste man – och följs av över 24 miljoner människor på Twitter.

På tisdagen använde president Donald Trump sin enorma plattform för att kritisera en klädkedja som slutat sälja dottern Ivankas kläder.

– Det är en direkt attack mot presidentens politik, sa Vita huset pressekreterare Sean Spicer.

Men bolagets ledning kan vara nöjda – aktien steg rejält efter presidentens smocka.

”Min dotter Ivanka har blivit så orättvist behandlad av @Nordstrom. Hon är en fantastisk person – som alltid pressar mig att göra rätt saker! Fruktansvärt!”

Så löd ett inlägg från Donald Trumps Twitterkonto @realdonaldtrump på onsdagsförmiddagen, lokal tid. Tweeten spreds kort därefter av det officiella presidentkontot @POTUS.

På sin dagliga presskonferens försvarade Vita husets pressekreterare Sean Spicer presidentens utspel.

– Det här riktar helt klart in sig på Ivanka Trumps märke och hennes namn finns överallt. Även om hon inte sköter företaget så finns hennes namn på produkterna och de försöker helt klart underminera det namnet utifrån hennes pappas åsikter i specifika politiska frågor.

– Det här är en direkt attack mot Donald Trumps politik och hennes namn, så presidenten har helt klart rätt att stå upp för henne när hon blir baktalad på grund av hans politik.

Orsaken: Sålde för dåligt

Det var i slutet av förra veckan som Nordstrom meddelade att Ivanka Trumps kläder inte längre skulle säljas i kedjans butiker. Orsaken uppgavs då vara svag efterfrågan. Det budskapet upprepar bolaget sent på onsdagen i ett uttalande till The Daily Beast:

”Som vi redan har sagt, så togs detta beslutet enbart utifrån försäljning. Under det senaste året, och särskilt under sista halvan av 2016, har vår försäljning av märket stadigt minskat så till den grad att det inte var affärsmässigt vettigt för oss att fortsätta med klädlinjen för nu”, skriver Nordstrom, och fortsätter:

”Vi har haft en jättebra relation med Ivanka Trumps team. Vi har haft en öppen dialog med dem under det senaste året för att dela med oss med vad vi har sett och Ivanka informerades personligen om vårt beslut i början av januari.”

Får massiv kritik

Att presidenten använder de officiella kanalerna för att såga ett företag har fått hård kritik. Ledarskribenten Jesse Berney tog till ett välkänt Trump-knep – versaler – för att uttrycka sin frustration:

”DU ÄR PRESIDENT I USA. DU KAN INTE SÄGA TILL FÖRETAG ATT DE MÅSTE GÖRA AFFÄRER MED DIN DOTTER”, skriver han på Twitter.

En annan som reagerat är Buzzfeed-journalisten Christina Wilkie:
”Det officiella @POTUS-kontot retweetade just Trumps attack på @Nordstrom. Det är ett skattefinansierat konto som används för att stötta Trumps barn”, twittrar hon.

Jordan Libowitz, kommunikationschef på intresseorganisationen Citizens for Responsibility and Ethics, är inne på samma spår.

– Det är aldrig bra att frågor om dubbla lojaliteter dyker upp. Vi har aldrig tidigare sett en president använda ämbetets makt för att utöva påtryckningar mot ett bolag i det uppenbara syftet att gynna sin familj, säger han till Bloomberg.

Aktiekursen steg

Nordstrom har tidigare kritiserats av kampanjen ”Grab your wallet”, där konsumenter uppmanas att välja bort varor och tjänster från Trumps företag.

Omedelbart efter Donald Trumps inlägg dök Nordstrom på New York-börsen. Aktien återhämtade sig dock snabbt, och vid stängning var den upp över fyra procent.

Lyxbutikskedjan Nordstrom grundades 1901 av svenskamerikanerna John W Nordstrom och Carl F. Wallin.