Otrygga filmen uppmärksammad: ”Talar för sig själv”

avRobert Rosén

I reklamfilmen lämnar barnfamiljen den otrygga storstaden för ett liv i Staffanstorp.

Inspelningsplats för otryggheten var Möllevången.

– Jag tycker den talar lite för sig själv, säger Anders Mellberg, kommunikationsdirektör vid Malmö stad, om filmen.

I måndags släppte Staffanstorps kommun en reklamfilm om kommunen. Filmen har redan över 56 000 visningar på Youtube - och har fått utstå kraftig kritik på sociala medier.

Foto: Skärmdump/Youtube
Filmen som ska marknadsföra Staffanstorps kommun har fått stor spridning.

Den tar sin början i Malmö och närmare bestämt på Möllevången. En svartvit film visar då tittaren hur en mamma och dotter blir utsatta för stenkastning av ett ungdomsgäng samtidigt som en berättaröst talar om otryggheten och utanförskapet i storstaden.

Familjen flyttar därför till Staffanstorp - och i en färgglad miljö får tittaren följa en lycklig familj i ett hjälpsamt samhälle. Filmen avslutas sedan med orden ”Staffanstorp, så som resten av Sverige också borde vara”.

Brist på mångfald ifrågasätts

– Vi lägger inga aspekter på varifrån familjen flyttar. Det vi vill visa är att det finns en otrygghet i samhället och att Staffanstorp aktivt arbetar med att få våra kommuninvånare att känna sig trygga, säger Per Almström, kommundirektör i Staffanstorp, till Sydsvenskan.

Trygghetsfrågan i storstaden kontra småstaden är inte det enda som väckt ilska reaktioner på sociala medier. På Twitter har många användare pekat på bristen på mångfald i reklamfilmen.

På stadskontoret i Malmö har man inte missat reklamfilmen.

– Det jag konstaterar är att det bästa sättet att jobba med marknadsföring är att lyfta fram positiva värden från sin egen produkt eller sin egen verksamhet för intressenterna, säger Anders Mellberg, kommunikationsdirektör vid Malmö stad, och fortsätter:

”Blir inte värdeskapande”

– För mig blir det inte värdeskapande att hävda sig eller på nåt sätt lyfta sin egen verksamhet på andras bekostnad. Det är ungefär det jag har säga om filmen. Jag tycker den talar lite för sig själv.

Bara dagar innan filmen publicerades inträffade dödsskjutningen på Möllevången, där en 15-åring sköts till döds. När det gäller tajmingen för publiceringen är Anders Mellberg fåordig.

– Den får du ställa till dem. För det är en bra fråga.

Aftonbladet har vid upprepade tillfällen försökt att nå Per Almström, dock utan framgång.

ARTIKELN HANDLAR OM

Malmö

Youtube

Skåne