Nytt IT-stöd hjälper äldre med tekniken

avRobert Rosén

Foto: Robert Rosén
Gunilla Stenberg är en av alla pensionärer som fått hjälp av IT-fixaren Peter Boman.

En IT-fixare som hjälper äldre med enklare teknisk support.

Det har numera blivit verklighet hos Malmö stad.

– Det är fantastiskt, säger Limhamnsbon Gunilla Stenberg som fick hjälp under torsdagen.

Malmö stad har sedan tidigare en fixartjänst, där man erbjuder servicetjänster i hemmet till äldre för att motverka fall. Sedan i mitten på augusti har den kompletterats med en IT-fixare.

Fixaren kommer då ut till den boende och hjälper denne med enklare IT-supporttjänster i hemmet. Exempelvis genom teknisk rådgivning eller med hjälp av installationer.

Tjänsten har införts som en del i kommunens arbete mot att motverka ofrivillig verksamhet bland äldre.

– Vi har funderat ganska mycket på vilka insatser vi skulle kunna göra. Då finns den här chansen att hjälpa äldre människor att få tillgång till nätet, för att man den vägen faktiskt kan upprätthålla sociala relationer, kontakt med släktingar och annat. Men vi får också signaler om att det inte alltid är så lätt att komma över den här tröskeln och hitta vägarna dit, säger Anders Rubin (S), kommunalråd och ordförande för hälsa-, vård- och omsorgsnämnden.

Finns en IT-fixare

Förutom hjälp med sociala medier och kommunikationsappar fyller IT-stödet även en praktisk funktion.

– Det är både en fråga om praktiska saker som att installera appar och betala räkningar och väldigt personliga saker, precis som Anders sa, som att hålla kontakt med barn och barnbarn som flyttat långt bort, säger Eva Lindholm (L), tillfällig första vice ordförande i hälsa-, vård- och omsorgsnämnden.

I nuläget har Malmö stad enbart en IT-fixare. Peter Boman, som är en del av Fixartjänst, och numera har en delad tjänst där han arbetar som IT-fixare i kommunen.

– Som det ser ut nu skulle man kunna säga att jag arbetar 60–70 procent som IT-fixare. Det blir väldigt långa besök i början också. Det kanske kommer minska med tiden men i början ska man förklara hur det funkar och sedan sker det fortlöpande om något nytt dyker upp. Ett besök tar ungefär 90 minuter för mig, säger Peter Boman.

Ofta Swish och Bank-ID

Hur har responsen varit så här inledningsvis?

– Väldigt bra. Människor är väldigt glada. Det handlar väldigt mycket om att lösa vanliga, vardagliga problem vi har med IT. Till exempelvis att installera Swish eller Bank-ID.

Ett av torsdagens besök är hos Gunilla Stenberg i Limhamn, där Aftonbladet och lokalpolitikerna medverkar. På ett PRO-möte fick hon kännedom om den nya tjänsten - och hon var inte sen att utnyttja den.

– Det är fantastiskt. Fantastiskt. Jag är väldigt glad över att bo i Malmö kommun, säger hon och berättar att hon fått hjälp med att installera ett virusskydd.

Hon vittnar om svårigheterna många äldre har med den tekniska utvecklingen.

Foto: Robert Rosén
Det nya virusskyddet innebär att Gunilla Stenberg nu kan börja betala räkningar från sin dator.

”Ska vara så självständig som möjligt”

– Jag tror faktiskt att vi som är lite äldre är rädda. Vi är rädda för den moderna tekniken.

Peter Boman vittnar om att många äldre ogärna vill fråga barn och barnbarn om hjälp, vilket gör att hans nya tjänst fyller en viktig funktion.

– Men man kan inte ringa till mig om ens dator kraschat. Man ska vara så självständig som möjligt. Jag är egentligen bara någon som visar hur det funkar, sen ska man själv klara av det här.

Fixartjänsten är på sex månaders prövotid, varefter beslut om framtiden ska tas.

Tillgängligt för 67-åringar och äldre

– Som det ser ut just nu har jag svårt att tänka mig att det skulle upphöra. För man ser verkligen att behovet finns, säger Boman.

Alla inblandade parter är överens om att behovet av en IT-tjänst är stort, men att det inte införts tidigare förklarar politikerna med den snabba digitala utvecklingen.

– Jag tror att man kanske mer och mer uppmärksammar det här med ofrivillig ensamhet och hur sidsteppad man blir om man inte hänger med i samhället. Det är en insikt som vuxit fram efter hand tror jag, säger Eva Lindholm (L).

IT-stödet kan nyttjas av personer över 75 år alternativt de som är 67 år eller äldre och är beviljade hemtjänst eller omfattas av LSS.

ARTIKELN HANDLAR OM

Limhamn

Malmö

Swish

Bank-id

Teknik