Expressenmedarbetare anmäld för ofredande

NYHETER

Före detta anställda på Expressen vittnar i Medievärlden om en tidigare sexistisk stämning på tidningen och att det bland annat fanns en ”vikarieligglista”.

En kvinna har polisanmält att hon som nyanställd vikarie utsattes för ett sexuellt ofredande av en manlig frilansare 2003.

– Han tog sin hand och greppade mig i skrevet, säger kvinnan till Aftonbladet.

1 av 2 | Foto: JESSICA GOW / TT
En äldre man som arbetat som frilansare för Expressen har polisanmälts för ett sexuellt ofredande som ska ha skett 2003.

En man som länge arbetat som frilansare för Expressen har polisanmälts för sexuellt ofredande 2003. Något som tidningen Medievärlden först rapporterade.

Anmälan har gjorts av en kvinna som då var nyanställd vikarie. Övergreppet ska ha skett när frilansaren och hon var ute på ett jobb tillsammans. 

– I bilen på väg tillbaka till redaktionen började han prata om att han hade sina behov och att han därför skaffat sig älskarinnor. Han var väldigt intresserad av vad jag tyckte om det, men jag satt mest tyst eftersom jag tyckte att allt var väldigt olustigt. Jag frågade om han inte hade några moraliska betänkligheter. Då tog han sin hand och greppade mig i skrevet. ”Om älskarinnor, menar du?” svarade han och log. Jag sa att han inte var klok och gick ur bilen, säger kvinnan till Aftonbladet.

”Svårigheter att samarbeta?”

Efter att hon berättat för sin chef kallades hon till ett möte med tre chefer ur ledningen och frilansaren.

– Det var bara ett par dagar senare, men han sa att han inte mindes det här. ”Men om jag gjort det så ber jag om ursäkt”, sa han. Det var så förnedrande. ”Jag vill inte ta emot din ursäkt om du inte ens minns det”, sa jag. Sedan riktades det frågor från cheferna till mig: ”Nu ska ju du jobba här i sommar, och NN (frilansaren) kommer också vara här, hur ser du på det? Kommer du ha svårigheter att samarbeta?” 

Under mötet satt den kvinnliga vikarien på ena sidan bordet och de tre manliga cheferna och den anklagade fotografen på den andra.

– Jag sa att det var under all kritik att jag fick sitta ensam framför alla dem och att det var jag som fick frågan om samarbetssvårigheter. 

Paulina Holm, HR-chef på Bonnier News, säger till Medievärlden att företaget utredde ärendet enligt sedvanliga rutiner. Enligt henne jobbar den manliga frilansaren fortfarande för Expressen.

– Kollegan som medarbetaren pekade ut var en frilansjournalist som fortfarande är frilans. Han har anlitats för uppdrag av oss både då och nu.

Jobbade som vanligt

En chef som arbetade på Expressen 2003 säger till Medievärlden att fallet anmäldes till personalchefen och facket och att frilansaren ska ha fått en varning och ”begränsningar i uppdraget”.

Den anmälande kvinnan säger att mannen jobbade på som vanligt efter mötet med cheferna.

– Jag vet inte vad som hände mer. Jag fick i alla fall ingen återkoppling. 

Polisen har tagit emot kvinnans anmälan, men lagt ner ärendet eftersom det eventuella brottet är preskriberat.

– Jag har länge tänkt att jag redan då borde ha gjort något mer. Men jag var en ganska nybakad journalist och hade en känsla av att jag inte kunde göra någon större sak av det. Min genomgående känsla av det här är att jag kände mig väldigt ensam. Det fanns ingen som sa att det var bra att jag sa ifrån. Jag kände ingen större uppbackning från facket heller, säger hon.

I Medievärldens artikel uppger tidigare anställda på Expressen även att det förr om åren fanns en ”vikarieligglista” på tidningen. Den ska ha cirkulerat på mejlen med kommentarer om vikariernas utseende.

– Man ”bokade” vem av sommarvikarierna man ville ligga med. Jag hörde flera av cheferna kokettera med denna lista. Några av dem är fortfarande chefer på Expressen, säger en person till Medievärlden.

Detta bekräftas av en annan tidigare anställd för Medievärlden:

– De nya sommarvikarierna blev fotograferade tillsammans. Då stod en grupp män på redaktionen och pekade ut vilka de skulle ligga med.

En man som nu har en hög chefsposition på Expressen misstänktes i början av 2000-talet för våldtäkt, men åklagare konstaterade senare att inget brott hade begåtts.

Enligt de personer Medievärlden pratat med har attityden i de här frågorna på Expressen blivit betydligt bättre de senaste åren. 

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson vill inte kommentera uppgifterna i Medievärlden utan hänvisar till dåvarande chefredaktören Otto Sjöberg. Mattsson påpekar även att alla exempel i Medievärldens artikel är 15 år gamla och att det inte finns några kända fall sedan han tillträdde som chefredaktör.

”Medarbetarundersökningar och ledarskapsindex visar på en god arbetsmiljö. Sjukfrånvaron är också låg”, skriver han i ett sms till Aftonbladet.

Flera anklagelser i mediebranschen

Aftonbladet har sökt Otto Sjöberg utan framgång. Till Medievärlden säger han att han inte minns att ärendet som nu anmälts som sexuellt ofredande hamnade på hans bord.

Under de senaste två veckorna har flera anklagelser mot män i mediebranschen uppmärksammats. Fredrik Virtanen har tagit timeout från Aftonbladet efter att ha anklagats för våldtäkt av Cissi Wallin. Ytterligare en Aftonbladetmedarbetare har på sociala medier anklagats för våldtäkt. 

TV4 har sparkat Martin Timell efter anklagelser om sexuella trakasserier och ofredanden och på TT har man inlett en intern utredning efter att två kvinnliga reportrar vittnat om att en äldre kollega utsatt dem för sexuella trakasserier.

#MeToo - detta har hänt 02:15