Baltiska länder bannlyser rysk tv-kanal

Av: TT

Publicerad:
Kremlfinansierade RT får inte längre sända i Lettland och Litauen. På bilden tv-kanalens kontor i ryska huvudstaden Moskva. Arkivbild.
Foto: Pavel Golovkin/AP/TT
Kremlfinansierade RT får inte längre sända i Lettland och Litauen. På bilden tv-kanalens kontor i ryska huvudstaden Moskva. Arkivbild.

Litauen drar in sändningstillståndet för den ryska tv-kanalen RT, tidigare känd som Russia Today.

Bakgrunden är enligt myndigheterna kanalens kopplingar till Dmitrij Kiselev som leder den statliga nyhetsbyrån Rossija Sevodnja och som återfinns på EU:s sanktionslista. Enligt EU ledde Kiselev en medial propagandakampanj i anslutning till den ryska annekteringen av ukrainska Krim 2014.

Så sent som förra veckan fattade Lettland samma beslut med samma motivering.

En talesperson på Rysslands ambassad i Vilnius förnekar att Kiselev kontrollerar Kremlfinansierade RT.

– Det här fientliga beslutet av Litauens regering är ännu ett angrepp mot avvikande åsikter och pressfrihet, säger talespersonen.

Publicerad: