”Fakta har ändrats på Wikipedia”

Av: Niklas Eriksson, Olof Svensson

Publicerad:
Uppdaterad:

’Ryska staten ligger bakom’

1 av 6
På den ryska Wikipedia-artikeln om MH17 kunde man fram till nyligen läsa att planet "sköts ner av terrorister från den självutnämnda Folkrepubliken Donetsk med missilsystemet Buk som terroristerna fått från Ryssland."
Texten ändrades senare till att planet "sköts ner av ukrainska soldater".

Den ryska Wikipedia-artikeln om MH17 har ändrats – av ryska staten, rapporterar Telegraph.

Samtidigt anklagar journalisten Sarah Firth ryska nyhetskanalen Russia Today för att sprida desinformation för att tjäna Putins syften.

Rapporteringen av MH17-katastrofen blev droppen – hon sa upp sig.

På den ryska Wikipedia-artikeln om MH17 kunde man fram till nyligen läsa att planet "sköts ner av terrorister från den självutnämnda Folkrepubliken Donetsk med missilsystemet Buk som terroristerna fått från Ryssland."

Texten ändrades senare till att planet "sköts ner av ukrainska soldater".

Enligt brittiska Telegraph har man via IP-adresser kunnat utläsa att ändringen gjorts från en dator från det statliga ryska radio- och tv-företaget VGTRK.

Även Russian Today anklagas för att sprida falsk information. Nyhetskanalen har tidigare anklagats för att vara en propagandakanal som i president Vladimir Putins koppel.

Nu får kritikerna vatten på sin kvarn.

"Chockerande desinformation"

I samband med kanalens rapportering av det malaysiska Boeingplanet kraschade fick journalisten Sarah Firth nog efter fem år på nyhetskanalen.

– Det var så chockerande desinformation och jag nådde en punkt där jag inte längre kunde försvara det, säger hon enligt The Guardian.

Hon säger att kanalen direkt rapporterad uppgifter som pekade ut Ukraina som ansvariga och att det blev droppen.

– Jag har alltid kämpat mot bilden av RT som en ond kanal men man vaknar upp och tänker: det här är bara fel, säger hon.

Innan hon twittrade ut sin uppsägning publicerade Firth tweets där hon beskrev hur agendan sätt på Russia Today:

”RT-guide regel 1: Det är ALLTID ukrainas * fel (*lägg till passande namn här)”.

Uppgav att Putin kan ha varit målet

Hon förklara enligt The Guardian vad hon menar:

– Det är alltid en partiskhet till Rysslands nackdel men man rättar inte till ett fel genom att göra ännu mer fel, säger hon.

En av de kritiserade nyheter som Russia Today publicerade direkt efter kraschen var att president Putins plan enligt källor skulle ha flugit över östra Ukraina.

Och att det kunde ha varit målet för ”den ukrainska missilen”.

En uppgift kanalen själv dementerade kort därefter. Då hade de källor som uppgav att presidentplanet inte varit i närheten av området.

"Olika definitioner av sanningen"

Kanalen har också kommenterat Sarah Firths uppsägning på Twitter:

”Vi är inte förvånade över Sarah Firths beslut att lämna RT efter fem år som Moskva och London-korrespondent eftersom hon tidigare har informerat oss om att hon troligen skulle acceptera ett erbjudande från ett annat företag”.

I sin offentliga uppsägning skriver Sara Firth att hon ”respekterar många i laget, men jag står för sanningen”.

Russia Today svarar:

”Sarah Firth har sagt att hon väljer sanningen, tydligen har vi olika definitioner av sanningen”.

Publicerad: