Dataspel lär barn döda

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-01

"Doom" inspirerade Columbine-mördarna

Dagens allt mer realistiska dataspel lär barn hur man dödar.

Amerikanska forskare hävdar att dataspel varit en bidragande orsak till de senaste årens dödliga skolskjutningar i USA.

Barn- och familjeminister Berit Andnor vill nu satsa mer pengar på svensk forskning inom området.

Dataspel har blivit en allt populärare fritidssysselsättning för barn och ungdomar.

Spelen, varav flera är våldsinriktade, har samtidigt blivit allt mer realistiska och interaktiva. Spelaren får själv välja vapen och sätt att döda sina motståndare på.

I USA har en häftig debatt startat i ämnet efter de senaste årens dödsskjutningar på skolor och forskarna varnar nu för att spelen liknar de avtrubbningseffekter som används av amerikansk militär för att träna soldaterna att döda, uppger TV4 Nyheterna.

– Enligt FBI är den viktigaste faktorn som är gemensam för alla skolmord att gärningsmännen är som besatta av dataspel, säger Dave Grossman, psykolog, till TV4.

"Det är så rått"

– "Det här är precis som Doom" ska gärningsmännen i Columbine ha sagt, de namngav även sitt vapen efter en av karaktärerna i Doom, säger Grossman.

När TV4 låter barn- och familjeminister Berit Andnor se några av de aktuella dataspelen blir hon förskräckt.

– Det är så rått, en verklighet som är totalt främmande där barn får lära sig att skjuta och döda, säger Andnor till TV4.

Hon anser att det finns alldeles för lite kunskap om hur dataspel påverkar barn och ungdomar och vill därför se en satsning på forskning i området.

Åsa Asplid