Kritiseras – efter naziinlägg om Ingvar Kamprad

1 av 3 | Foto: Skärmdump Twitter
Saska har fått kritik för sin tweet.
NYHETER

Flera kritiserar journalisten Saska Saarikoski för en bild på Twitter – som visar två Ikea-nycklar som bildar ett hakkors.

– De flesta tycks tycka att jag är väldigt vulgär men jag tror inte de har någon aning om Mr. Kamprads aktiviteter under kriget, säger han till Aftonbladet.

Det har gått över en vecka sedan Ingvar Kamprad, Ikeas grundare, gick bort 91 år gammal. Efter hans död har flera hyllat entreprenören men vissa har även uttryckt sig kritiskt om Kamprad och hans koppling till nazismen.

Till exempel möttes Barbro Sörman, Vänsterpartiets tidigare distriktsordförande i Storstockholm, av mothugg efter ett uttalande.

När en nazistisk kapitalist dör. Ja, det är väl kanske inget att sörja”, skrev hon i sin kritiserade tweet.

Nu har den finske journalisten Saska Saarikoski, som jobbar som utrikeskorrespondent för finska tidninen Helsingin Sanomat, hamnat i blåsväder. På sin Twitter har han lagt ut en bild på två så kallade Ikea-nycklar som tillsammans bildar vad som liknar ett hakkors.

Till minne av Ingvar Kamprad”, skriver han som kommentar till bilden som han postat två gånger på sin Twitter.

Detta finner flera vara osmakligt. ”Motbjudande och dumt”, ”vulgärt” och ”idioti” är några av de kritiska kommentarerna som riktas mot honom.

Svarar på kritiken

Enligt honom är bilden på de ”två Ikea-nycklarna på en grön sammetskudde” ett slags inlägg i samhällsdebatten.

– Visserligen har flera tolkat det som en swastika och jag har inga invändningar mot den slutsatsen, säger han i ett mejl till Aftonbladet.

Han menar att han blivit väldigt fördömd i sociala medier.

– De flesta tycks tycka att jag är väldigt vulgär men jag tror inte de har någon aning om Mr. Kamprads aktiviteter under kriget. Men kanske vet de om det nu.

Han kan förstå att vissa blir upprörda – då man har uppfattningen om att man inte ska prata illa om de döda.

– Men mitt inlägg var inte om Ingvar Kamprad som jag inte känner utan om en industriell pamp med ett mörkt förflutet, en symbol om du hellre vill kalla det så, säger Saska Saarikoski.

ARTIKELN HANDLAR OM