Expressen tryckte falsk Wanja-bild

NYHETER

Expressen publicerar på måndagens första sida en bild på och en intervju med LO-basen Wanja Lundby-Wedin – trodde de.

Men det var en helt annan kvinna.

– Jag ber kvinnan på bilden och Wanja Lundby-Wedin om ursäkt, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson till TT.

– Det här är ett misstag som vi ber om ursäkt för på Expressen.se just nu och i tisdagens tidning.

Vad som skett, enligt Mattsson är att en av Expressens medarbetare talade med kvinnan och uppfattade det som att hon bekräftade att hon var Wanja Lundby-Wedin. Kvinnan blev intervjuad på gatan i Stockholm, där reportern stod och väntade på att den "riktiga" Lundby-Wedin skulle komma hem. Hon svarade på journalistens frågor och sade att hon inte ville kommentera det inträffade.

”Förhållandevis lik”

– Olyckligtvis är kvinnan som intervjuades förhållandevis lik Wanja Lundby-Wedin, men det ursäktar inte vårt misstag, säger Mattsson.

– Det är ett oförlåtligt slarv.

Bilderna på kvinnan som inte är Lundby-Wedin publiceras både på förstasidan och sidan 9 i måndagens Expressen. Bilden ska också ha publicerats på Expressen.se under rubriken "Här brister det för Wanja".

”Framfört ursäkt”

"Jag har talat med den kvinna som är på bilden och framfört Expressens ursäkt," skriver Mattsson på den egna hemsidan.

"Expressen granskning av LO och LO-ordföranden har varit viktig och relevant. Den har citerats av flera andra medier, och den måste fortsätta trots misstaget i dag," fortsätter Mattsson.

TT