Bertil, 79, fick inte gå på begravningen

Av: Johannes Heuman

Publicerad:
Uppdaterad:

Färdtjänstens telefonister i Estland rörde ihop adresser

Knagglig svenska och dålig lokalkännedom.

Inte konstigt: växeltelefonisten sitter i Moldavien eller Baltikum.

Bertil Tinglöf, 78, missade begravningen när telefonisten förväxlade adresserna.

Sorgligt Bertil Tinglöf, 78, skulle till Hammarby kyrka men kördes till Hammarby Sjöstad. ”Det är mycket sorgligt att detta händer. Min pappa har alltid varit punktlig och den här begravningen betydde mycket”, säger dottern Kristina Tinglöf, 46.
Foto: Foto: HANNAH MODIGH
Sorgligt Bertil Tinglöf, 78, skulle till Hammarby kyrka men kördes till Hammarby Sjöstad. ”Det är mycket sorgligt att detta händer. Min pappa har alltid varit punktlig och den här begravningen betydde mycket”, säger dottern Kristina Tinglöf, 46.

En nära släkting skulle begravas i Hammarby kyrka i Upplands Väsby utanför Stockholm.

Men färdtjänstbilen åkte i stället till Hammarby

Sjöstad och Bertil som lider av afasi kunde inte prata med taxichauffören.

– Det är mycket sorgligt att detta händer. Min pappa har alltid varit punktlig och den här begravningen betydde mycket, säger dottern Kristina Tinglöf, 46.

”Det är ingen ursäkt”

När hon beställde färdtjänsten till Bertil hamnade samtalet utomlands.

– Jag är säker på att det var i Estland. Men det är ingen ursäkt. Detta måste fungera.

På flera håll i landet samordnas de svenska färdtjänstturerna från Riga i Lettland, Tartu i Estland och Chisinau i Moldavien.

Där snabbutbildas telefonister i svenska och tar sedan mot beställningar från gamla och sjuka i Sverige.

Ett av de största företagen som kommuner och landsting hyr in för att samordna färdtjänstresor är Samres.

Utökar utomlands

Företaget har successivt minskat sin bemanning i Sverige och flyttat ut flera telefonister utomlands. I höst tillkommer 100 personer i Moldavien och Estland.

– De utbildas under cirka ett halvår i språk och annat som de kan ha nytta av. För oss blir det mer kostnadseffektivt, säger Björn Falk vd på Samres.

”Det fungerar bra”

Men för många äldre innebär det att de kan hamna hos någon med begränsade kunskaper i svenska och dålig lokalkännedom.

– Visst får vi in klagomål. Men det kan lika gärna gälla en telefonist i Sverige som bryter på svenska. Min uppfattning är att detta fungerar bra.

Men Kristina Tinglöf som varje vecka får ringa färdtjänst åt sin pappa håller inte med.

– Det här är inte första gången det blir fel. Det har blivit mycket sämre med färdtjänsten sedan telefonisterna flyttade utomlands.

Publicerad: