Skulle ta farväl av sin döende mamma – kastades av planet

NYHETER

När Carrol Amrich från USA skulle ta flyget för att se sin mamma som låg döende blev hon ombedd att gå av, för att resebyrån gjort biljetten ogiltig. Istället fick hon ta bilen – men hann inte fram i tid, skriver The New York Times.

Carrol Amrich mamma hamnade på sjukhus i Minnesota i USA och Carrol skulle ta sig dit från Pueblo i Colorado.

Då det var dyrt med flygbiljett ställde hennes hyresvärd Ines Prelas upp och köpte den via resebyrån Traveler Help Desk. Biljetten bokades till dagen efter.

Det visade sig dock att mamman var så pass allvarligt sjuk att hon inte skulle överleva natten. Hyresvärden tog kontakt med flygbolaget United Airlines som hon skulle flyga med för att boka om biljetten till ett flyg samma dag – något som inte skulle vara några problem menade de.

Carrol checkade in på flygplatsen och tog sig till gaten och klev på planet. Men minuter innan avgång, när hon spänt fast sig, blev hon tillsagd att lämna. Det visade sig att resebyrån avbokat biljetten – för att den ombokats via flygbolaget.

Hon bönade och bad om att få åka med men fick svaret att biljetten var ogiltig och att ”ingen flyger gratis”.

Istället fick Carrol försöka ta sig dit med bil. På vägen dit fick hon ett samtal – henne mamma hade dött. 

– Jag körde i flera mil och hon var död innan jag hann fram. Jag stannade aldrig utan körde bara på – men hon dog, säger hon och fortsätter:

– Jag grät hela vägen från Pueblo. Jag har inte kunnat sova eller äta på två dagar, säger hon till Ny Times, två dagar efter mammans död.

Foto: TT
Resebyrån hade gjort biljetten ogiltig så hon hann inte se sin mamma i livet en sista gång.

Resebyrån: ”Ville skydda Carrol”

Carolyn Gallant, som jobbar för resebyrån, bekräftar att de gjort biljetten ogiltig när de såg att det gjorts en ändring i ombokningen – en ändring som borde gjorts via dem menar de och inte flygbolaget. Enligt henne handlade det om att skydda Carrol från bedrägeri och att de försökt att kontakta henne flera gånger gällande detta – något som Carrol och hyresvärden menar inte stämmer.

– Jag är ledsen för hennes förlust. Det är tragiskt. Och jag förstår att det var otur att biljetten blev ogiltig. Hade hon kontaktat oss direkt med ändringen hade allt det här kunnat hindrats, säger Carolyn Gallant via ett mejl till NY Times.

United Airlines kontaktade sedan hyresvärden för att skicka blommor till Carrol. 

– Hur ska blommor hjälpa henne? De tog ifrån henne chansen att se sin mamma i livet en sista gång. Om jag hade varit vid gaten hade jah gjort allt i min makt att få henne på planet igen, säger hyresvärden, till NY Times.

ARTIKELN HANDLAR OM